середа, 18 березня 2020 р.

Десятикласники!!!! Працюємо далі над темою : " Прикметник".Сьогодні будемо повторювати творення відносних і присвійних прикметників,відмінювання прикметників.
Відносні прикметники утворюються переважно від іменникових основ, рідше — від дієслівних і прислівникових:
основа іменника + -н-, -ан-(-ян-), -ов-, -ев-(-єв-)
ознака предмета за матеріалом, з якого його зроблено
мідний, гречаний, пшоняний, березовий, смушевий, баєвий
основа іменника +-н-
ознака предмета за просторовими відношеннями; за призначенням; за часом
стінний годинник, районний відділ;
віконна рама, машинний завод; столітній, денний, осінній
основа іменника +
значення належності до уста-
сільський, паризький, ткацький,
-ськ-(-зьк-, -цьк-)
нови, країни, міста, особи
бідняцький
основа іменника іншомовного походження + -ичн(ий), -ічн(ий) [-їчн(ий)]
різні ознаки
історичний, класичний, ортопедичний; академічний, ідилічний, органічний
основа дієслова + -льн-, -ч-
різні ознаки
навчальний, точильний, складальний, вірчий, споживчий
основа прислівника + -шн-, -жн-
різні ознаки
завтрашній, справжній
Присвійні прикметники утворюються від назв людей і тварин:
основа іменника І відміни (назва людини) +
-ин-, якщо основа закінчується на [j],— -ін-
(на письмі їн-)
Ольга — Ольжин, мачуха — мачушин;
Софія — Софіїн, Марія — Маріїн, Ілля — Іллін
основа іменника II відміни (назва людини) + -ів-(-їв-), який чергується з -ов-, -ев-(-єв-)
Петро — Петрова — Петрів, батько — батькова — батьків;
Юрій — Юріїв — Юрієвого, Сергій — Сергіїв — Сергієва
основа іменника (назва тварини) + -ин-, -ін- (на письмі — -їн-), -ач-(-яч-) та ін.
бджола — бджолиний, орел — орлиний, змій — зміїний, соловей — соловїний;
собака — собачий, теля — телячий; вовк — вовчий, ведмідь — ведмежий
Попрацюйте практично у своїх зошитах. Відповіді чекаю в групі  Інсаграм!
До поданих словосполучень доберіть синонімічні «прикметник + іменник». Виділіть суфікси й закінчення в прикметниках.
Книжка Ігоря, прізвище Галі, пісня синички, вуха зайця, казка дідуся, лапки качки, пір’я курки, слово батька, пісня матері, сміх дитини, коса дівчини, слід лисиці.
  Утворіть прикметники із суфіксом: 1) -ськ-; 2) -ин-. Поясніть, які зміни приголосних основи відбулися й чому.
1. Волинь, Баку, Рівне, Прага, Запоріжжя, Прилуки, Збараж, товариш, Черкаси, Буг, Кременчук, Золотоноша, Овруч, узбек, чуваш, латиш, Рига, чех.
2. Мелашка, Одарка, Галя, Рая, Ольга, Ганна, Наталка, Тетяна, Наталя.
• Зі словами, утвореними від виділених, складіть речення.
     Утворіть від основ іменників прикметники із суфіксами -н-, -єн-, -ан-(-ян)-, -ов-. Визначте розряд за значенням, групу.
Хвилина, стіна, глина, срібло, половина, ім’я, машина, камінь, олово, солома, дерево, мед, дух, віск, буква, баштан, орган, вина, зміна, осінь, полин, сон, день.
• Поясніть написання н і нн у суфіксах прикметників.
      Запишіть прикметники в алфавітному порядку, поставивши замість крапок н або нн. Обґрунтуйте свій вибір. Поставте в словах наголос.
Невбалага..ий, бездога..ий, неподола..ий, невпізнаний, благословений, числе..ий, силе..ий, здорове..ий, отаке..ий, шале..ий, піща..ий, чаву..ий, букве..ий, широче..ий, звіри..ий, писемний, визначний, притама..ий, підйом..ий, стара..ий, свяще..ий, вогне..ий, солов’їний, неоціне..ий, непримире..ий.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Перекладач