Українська мова 10 клас. Тема :"Урок мовленнєвого розвитку. Контрольне есе".
Шановні десятикласники! Кінець навчального року!!! Велика кількість контрольних робіт. Сьогодні контрольне есе!!!!Обов'язково опрацюйте цей матеріал!!!!!!
Прослухайте діалог Брутто Ферро «Рішення класу»:
– Якщо не дозволиш
мені це зробити, я не зможу піти до школи! Мені буде соромно. Це дуже важливо,
матусю!
Елена вибухнула
плачем. Це її найефективніша зброя.
– Ох! Роби що
хочеш…- пробуркотіла мати, кидаючи ложечку до мийки. – Будеш виглядати, як
потвора. Тим гірше для тебе!
У 23 інших сім’ях
розігрувалась подібна сцена. Це були діти із другого «Б» классу середньої школи
ім. Карла Альберта у Савої. У той день було прийняте важливе
рішення. Однак учнів у другому «Б» класі було 25. Справді, лише у двадцять
п’ятій сім’ї все виглядало інакше. Елізабета була, наче клубок неспокою. Мама і
тато намагалися її підбадьорити. Дівчинка у двадцяте розглядувала себе у
дзеркалі.
«Знаю, з мене
будуть сміятися. Досить подумати про Марізі, котра мене не любить, і про Паоло,
який називав мене ‘вудкою’. Тільки й чекають на це!» По щоках дівчинки
покотилися великі солоні сльози. Спробувала вдягти спортивну шапочку, яка була
трішки завелика.
Тато спокійно
дивився на неї:
– Не бійся,
Елізабето. Волоссячко швидко відросте. Ти дуже добре переносиш лікування і за
кілька місяців почуватимешся чудово.
– Так, але глянь
на мене! – Елізабета у розпачі показала на свою голову, яка рожево поблискувала
у дзеркалі.
Лікування мало
побороти рак крові, який були виявлено 2 місяці тому, і воно спричинило
цілковите випадання волосся.
Мама обіймала її
на прощання:
– Тримайся,
Елізабето, вони швидко звикнуть, от побачиш!
Дівчинка поправила
шапочку, взяла наплічник і вийшла, шморгаючи носом.
Перед дверима 2-Б
класу у неї сильно гупало серце. Заплющила очі і увійшла.
Коли відкрила очі,
щоб дійти до своєї парти, побачила щось неймовірне. Всі, геть усі однокласники
й однокласниці мали на головах шапочки! Усміхаючись, повернулися до неї і, з
вигуком: «Привіт, Елізабето!» – зняли шапчини.
Всі мали поголені
голови, навіть Марізі, котра так пишалася своїми кучерями. І Паоло, й Елена, і
Джанджі, і Франческа… Всі підвелися зі своїх місць і кинулися обіймати
дівчинку, яка не знала, сміятися чи плакати, і лише тихенько шепотіла: «Дякую!»
Біля дошки
усміхався професор Донаті, який насправді не зголив собі волосся, оскільки був
уже геть лисий і голову мав подібну до більярдної кулі.
— Висловіть свої думки стосовно таких питань:
- Як сприйняла мама
вибір своєї дочки?
- Чи можна, на вашу думку, підтримувати людей у такий спосіб?А як вчинили б ви?
- Чи можна вважати таку підримку класи проявом щастя?
- Безперечно, не знайдеться людини, яка би не чула слова «щастя». Воно є загальновживаним і, здається, таке зрозуміле. Та варто лише спробувати витлумачити його, як виявиться, що це не дуже просто. Так відбувається через те, що поняття «щастя» стосується духовного світу людини. А скільки людей — стільки світів! Тож зрозуміло, що кожен витлумачуватиме щастя по-своєму. Для когось — це задоволення, втіха; для когось — добробут. Хтось щастя розуміє як удачу, талан. Для інших щастя — це радість. Наука етика визначає: щастя — це задоволення від життя загалом.Оскільки кожна людина живе своїм життям, то й відчуття втіхи від нього в кожного буде своє. Саме тому й найзагальніші рекомендації як жити, щоб досягти щастя, є дуже умовними.Це, однак, не означає, що люди зовсім безпорадні в пошуках щастя. Впродовж тисячоліть накопичено чималий досвід, сутність якого стисло формулюють так: щоб відчути щастя, треба замислюватися над тим, для чого живемо, що є важливим для нашого життя, без чого не уявляємо свого життя тощо. Такі настанови грунтуються на моральних правилах, тобто є етичними.Щастя — відчуття цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення й безмежної радості, яких зазнає хто-небудь.Проблемне запитання.— Поміркуйте, що може зробити людину щасливою. Запишіть свої думки у вигляді переліку чинників щастя. Порівняйте свої записи з результатами однокласників. Чи мають ваші напрацювання щось спільне? Чому? Як це пов’язане з моральними правилами життя?
З’ясування особливостей есе як
виду роботи.
Есе —
невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і висловлює
індивідуальні думки та враження з конкретного приводу чи питання, не претендує
на вичерпне й визначальне трактування геми.
Визначальними
рисами есе є незначний обсяг, конкретна гема, дана в підкреслено вільному,
суб’єктивному її тлумаченні, вільна композиція. Як правило, есе виражає нове,
суб’єктивне слово про щось. Стиль есе відрізняється образністю, афористичністю,
використанням нових поетичних образів, свідомою настановою на розмовну
інтонацію й лексику. Для есе характерне використовування численних засобів
художньої виразності: метафор, алегоричних образів, символів, порівнянь.
На першому плані
есе — особа автора, його думки, відчуття, ставлення до світу. Це головна
установка твору.
Спільні й відмінні
ознаки твору-роздуму й есе.
За змістом і
формою есе співвідноситься із твором-роздумом, однак перед його автором стоїть
складніше завдання: спонукати читачів до роздумів, завдяки переконливості та
яскравості викладу викликати в них емоційний відгук на прочитане. Есе, як і
будь-який вид твору, вимагає творчого осмислення теми, але найважливіше в ньому
— авторська позиція, особисте бачення проблемної ситуації та способів її
вирішення, засноване на знанні матеріалу і власному інтелектуальному досвіді. В
есе необхідно чітке визначення проблеми, у трактуванні якої принципово важлива
авторська аргументація з елементами самостійного аналізу.
Есе
- Есе — художньо-публіцистичний жанр або вид
творчої роботи з довільною композиційною побудовою. Дозволяє
використовувати в побудові фраз різні прийоми, що підсилюють вплив на
читацьке сприйняття: інверсію, антитезу, асоціативні ряди, метафоричні
узагальнення, іронію та інші види іносказання. Заключна частина есе не
завжди містить висновок.
- В есе відбивається суб’єктивна авторська позиція
щодо порушеної в темі проблеми. В есе доречне вживання припущень,
риторичних питань, фразеологізмів. Вони надають мові експресивності й
стилістичної виразності.
- Формі есе властиво міркування з елементами
аналізу.
Мета есе —
спонукання читачів до роздумів.
Твір-роздум
- Твір-роздум — творча робота на задану тему, що
має чітку структуру з обов’язковим вступом, змістовною частиною і
висновком.
- У творі ця тема піддається об’єктивному аналізу.
* Форма твору
залежить від його типу: оповідання, опису, міркування, порівняльної
характеристики або аналізу художнього тексту.
Твір розвиває
навички усного та писемного мовлення.
Опрацювання
пам’ятки «Правила написання креативного есе».
ПАМ’ЯТКА
«Правила написання
креативного есе»
- Тільки позитивна мова (описувати краще те, що є,
а не те, чого немає).
- Слова-зв’язки (вони допомагають плавно переходити
з однієї частини до іншої).
- Різна структура речень. (Читати речення однакової
структури нудно. Додайте кілька інверсій. Складіть речення різні
завдовжки.)
- Зрозумілі слова. (Розумійте значення слів, які ви
вживаєте в есе. Ви пишете, щоби вразити змістом, а не словниковим запасом.
Вишуканість гарна, але в міру.)
- Різні слова (Використовуйте синоніми.)
- Лаконічність.
- Кожне слово важливе (без повторів; кожне речення
має нести унікальний зміст).
- Активна життєва позиція.
Синтаксичний
практикум.
— Прочитайте
народні прислів’я й вислови видатних людей про щастя та вибір в житті.( на допомогу для написання есе)
Не родись багатий
та вродливий, а родись при долі та щасливий.
Де є життя, там є
й надія.
Де мир і совіт,
там життя, як маків цвіт.
Життя біжить — як
музика дзвенить.
Життя любить того,
хто за нього бореться, а нищить того, хто йому піддається.
Життя закоротке
для щастя, а задовге для терпіння.
Життя закоротке
для розкоші, а задовге на горе.
Ліпше солом’яне
життя, як золота смерть.
Ніхто не знає, що
його в житті чекає.
Чоловік змінюється
у житті, а по правді життя змінює чоловіка.
Щастя дається
тому, хто багато працює (Леопарда да Вінчі).
Щастя буває на
боці людини працелюбної, як хвилі і вітер бувають на боці кращих плавців (С.
Смайлс).
Щасливий той, хто
мав змогу знайти щасливе життя. Але щасливіший той, хто вміє ним
користуватися (Г. Сковорода).
- Домашнє завдання .
- Скласти есе «Що робить мене щасливим (щасливою)?»
Немає коментарів:
Дописати коментар