Дистанційне навчання (українська література 11 клас)

23.04.2021.Тема: Юрій Андрухович. «Shevchenko is OK»есе, у якому автор звертає увагу на потребу нового осмислення класичної літератури. Актуальність потреби пошуку Тараса Шевченка з «людським обличчям»

  1. Записати число, тему

  2. Переглянути відеоролик на повторення стилів в українській літературі https://www.youtube.com/watch?v=xV7sqFmoeT8

  3. Повторити один із стилів, а саме постмодернізм, переглянувши відеоролик https://www.youtube.com/watch?v=sjqT7HHdiZM

  4. Прочитати твір Ю. Андруховича «Shevchenko is OK» https://www.ukrlib.com.ua/books/printitzip.php?tid=14104

  5. Прочитати ст в підрунику 308-309. Зробити конспект письмово в зошит!

  6. Виконати тестову роботу https://naurok.com.ua/test/start/316809

Виконані завдання чекаю в повідомленнях!!!!

Усі стилі для ЗНО 2020


Постмодернізм




22.04.2021.

Тема: Мирослав Дочинець. «Криничар» (оглядово)

  1. Записати число, тему уроку

  2. Ознайомитися з біографією письменника https://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=14107 (короткий конспект в зошит!)

  3. Переглянути відеоролик https://www.youtube.com/watch?v=KBcRwfp_zL0

  4. Прочитати роман "Криничар" М. Дочинця

  5. Виконати тестову роботу https://naurok.com.ua/test/start/302545





22.04.2021

Тема: Галина Пагутяк. «Зачаровані музиканти» ‒ роман фейєрія; села й містечка Галичини як прояв місцевого колориту та історичного тла оповіді; містичні й міфологічні алюзії в романі; ідея єдності людини з її витоками і природою, в якій вона живе; особливість авторського стилю письменниці

  1. Записати число, тему уроку

  2. Познайомитися з біографією письменниці, завдяки презентації

  3. Зробити нотатки в зошит по творчості Галини Пагутяк

  4. Прочитати історію написання роману-феєрії http://pahutyak.com/%D0%B7%D0%B0%D1%87%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D1%96-%D0%BC%D1%83%D0%B7%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%B8/

  5. Переглянути буктрейлер до роману-феєрії Галини Пагутяк https://www.youtube.com/watch?v=Zj5Ny9i4768

  6. Прочитати твір Галини Пагутяк "Зачаровані музиканти" https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=15294

  7. Виконати тестову роботу, прочитавши твір https://naurok.com.ua/test/start/270571

Всі завдання надіслати в повідомлення!!!!







21.04.2021.

Тема: Сергій Жадан. «Музика, очерет…», «Смерть моряка». Збірка «Тамплієри» ‒ поетичний щоденник за 2015-й – першої половини 2016 року. Широкий жанрово-тематичний діапазон поезії – від публіцистики до лірики

  1. Записати число, тему уроку

  2. Переглянути презентацію та зробити конспект

  3. Ознайомитися з біографією письменника, передивившись відеоролик(за бажанням!) https://www.youtube.com/watch?v=EsNWBp2wT9U

  4. Читацький практикум

Прочитати поезію«Музика, очерет» https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=13039

Ліричний герой глибоко переживає розлуку з коханою («нам з тобою тепер падає різний сніг»). Йому залишаються спогади про музику ламких очеретів, про висоту, де були у двох. І солодко завмирає, «тихо росте душа» в пригадуванні щастя і в його передчутті.

Проблемні, «провокаційні» запитання (усно)

▼ На якому місці в системі цінностей у вас естетика, краса художнього слова?

▼ Ви відносите себе до творців масової чи елітарної літератури?

▼ Чи може якось література, особливо така, вплинути на читача, на сучасний стан речей?

▼ У чому сенс сучасної літератури?

▼ Чому так багато у ваших творах грубих, лайливих слів, навіть непристойностей?

Прочитати вірш "Смерть моряка..."

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=14100

  1. Виконати тестову роботу https://naurok.com.ua/test/start/205936

Виконані завдання чекаю в повідомленнях!!!!!!!!





16. 04.2021.Тема: Марія Матіос. «Триєдина перспектива (цикл); «Прості вірші» (цикл) – поезія як прояв сильної жінки в сучасному світі, яка може залишатися жіночною.

  1. Записати число, тему уроку

  2. Переглянути презентацію та ознайомитися з біографією письменниці

  3. Записати відомі збірки та прозові твори

  4. Переглянути відеоролики https://www.youtube.com/watch?v=sn91z7CDVSI, https://www.youtube.com/watch?v=TD1DhKoo4Vs

  5. Прочитати поезію за посиланням https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=15293

  6. Опрацювати статтю в підручнику ст 304-305

  7. Виконати тест https://learningapps.org/display?v=pofrom9ua20


15.04.2021.Тема: Юрій Іздрик. «Вишиванка», «Молитва». Ю. Іздрик як один із творців «Станіславського феномену»; пошук форм вираження нового світовідчуття і нового світогляду у поезії; роль візуалізація у творчості поета (ідея і візуальний прояв «вишиванки»); синтез національного і загальнолюдського у його творчості; спосіб поетичного вираження почуттів в естетиці постмодернізму

  1. Записати число, тему року

  2. Переглянути презентацію, зробивши конспект

  3. Прочитати інформацію про Юрія Іздрика

  4. Читацький практикум

Прослухати вірш "Молитава" у викоанні автора https://www.youtube.com/watch?v=r_b6kSWhK1Y

або прочитати https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=14890

Прочитати вірш "Вишиванка" https://osvita.ua/school/literature/i/69251/

  1. Виявляємо літературну компетентність

  • Яке враження справили на вас поезії Ю. Іздрика? Які асоціації вони викликали? До яких роздумів спонукали?

  • Як ви гадаєте, до кого звернута «молитва» ліричного героя поезії Ю. Іздрика?

  • Яким постає ліричний герой поезії «молитва»? Чи можуть читачі визначити, що його хвилює, дратує, завдає болю, утішає, дарує надію тощо? Обґрунтуйте свої міркування ПИСЬМОВО!

  • Які образи привернули вашу увагу в поезії «вишиванка»? Яким ви уявляєте світ, створений автором? Доберіть п'ять слів, які, на вашу думку, найточніше схарактеризують цей світ. ПИСЬМОВО!

  • Яким постає ліричний герой поезії «вишиванка»? На вашу думку, він оптиміст чи песиміст? Обґрунтуйте свої міркування. ПИСЬМОВО


15.04.2021.Юрій Андрухович "Астролог","Пісня мандрівного спудея", "Козак Ямайка"


Що дратує, про що жалкує, та ким вважає себе Юрій Андрухович. Інтерв’ю Роману Скрипіну. Літо 2017-го. Івано-Франківськ.

  1. Записати число, тему уроку

  2. Переглянути відеоролик https://www.youtube.com/watch?v=1zOGnWsJ-f8. Записати основні поетичні збірки, романи, оповідання

  3. Переглянути програму (за бажанням!) https://www.youtube.com/watch?v=fm4SXiESd1I

  4. Прочитати ст 301-302 в підручнику

  5. Читацький практикум

Прочитати вірш "Астролог" https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=4847

Відповісти на запитання усно

  • Яким постає астролог? Чим зацікавлює цей образ?

  • Доведіть, що у світі ліричного героя поезії поруч існує «високе» і «низьке», поетичне і приземлене, навіть брутальне.

  • Зверніть увагу: останній рядок поезії повторюється, але з різними розділовими знаками. На вашу думку, що криється за цими трьома крапками?

Прочитати вірш "пісня мандрівного спудея" https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=4848

Записати визначення з підручника "Спудеї"

Відповісти за питання

  • Яке враження справила на вас ця поезія? Які літературні асоціації вона викликала? Який настрій у вас був під час читання твору? Які образи поезії зацікавили?

  • Як ви визначили б мотив цього твору? Наведіть приклади творів, яким властивий цей мотив. Які образи залучали згадані вами поети, щоб його розкрити?

  • Які образи створює Ю. Андрухович?

Прочитати вірш "Козак Ямайка" https://onlyart.org.ua/yurij-andruhovych-kozak-yamajka/

  • До кого звертається ліричний герой?

  • Для чого автор уводить у текст речення англійською мовою?

  1. Пройти тестування з теми! https://naurok.com.ua/test/start/236617

14.04 2021 Василь Герасим'юк ."Аркан"-філософський верлібр про призначення чоловіка в житті, про чоловічу дружбу.

 Їх було мало завжди. Так, для кого поезія — не просто слова, а стиль на землі. Але не кожен, хто береться за перо — Поет, і не кожен, хто має безліч видатних книжок, вартий називатися ним. В. Герасим’юк — сучасний поет, автор багатьох збірок, що завоювали велику прихильність читачів. Його твори у складній метафоричній формі виражають глибинний зв’язок із рідним краєм, містять роздуми про сенс людського буття.

 Рубрика «Скарбничка теорії літератури»

екзистенція (від лат.— існую) — внутрішнє буття людини, те непізнаване, ірраціональне в людському «Я», унаслідок чого вона є конкретною, неповторною особистістю;

палімпсест (із грец.) — пам’ятка давньої писемності, звичайно пергамент, з якого стерто первинний текст і написано новий, крізь який інколи проступає старий;

верлібр, або вільний вірш — один із видів віршів, ритмічна єдність яких ґрунтується на відносній синтаксичній завершеності рядків (речень) та їх інтонаційній подібності. Верлібр не поділяється на стопи, рядки його мають різну кількість наголосів, довільно розташованих. Не використовує рим, тому не поділяється й на строфи.

Опрацювання ідейно-художнього змісту поезії «Чоловічий танець»

Слухання вірша :

Чи знаєте ви, що таке аркан?

Аркан – це український народний чоловічий танець, поширений серед гуцулів, є елементом обряду посвячення гуцульського 20-річного юнака у легіні (після проходження обряду він отримував право танцювати, носити бартку (топірець), вбивати ворогів та підперезуватися широким паском, тобто ставав потенційним опришком). Аркан має дві групи рухів 1) «прибий» і «зміни», 2) «підківка», «тропачок», «гайдук» (перша властива тільки аркану, друга зустрічається також в коломийкових танцях). Танцюють зімкнутим колом або півколом з топірцями в руках.

“Чоловічий танець” аналіз (паспорт) -записати в зошит

Автор – Василь Герасим’юк 

Літературний рід — лірика. 

Жанр —поезія-замовляння 

Вид лірики — філософська. 

Тема: розповідь про чоловічий початок, чоловічі стосунки, чоловіче життя 

Ідея: возвеличення чоловічої сили, чоловічого духу та єдності, дружби, взаємоєдності. 

Основна думка: щоб стати дорослим кожен юнак повинен станцювати аркан 

Провідний мотив вірша “Чоловічий танець” – відтворення енергетики ритуального танцю — аркану; дорослішання, відчуття ваги чоловічих обов’язків та відповідальності; сила побратимства, родової єдності та міцної дружби.

 Ліричний герой — досвідчений чоловік, який звертається до юнака. 

Римування: немає (верлібр).

Поезія написана верлібром. 

 Вiрш створений у формi звертання до юнака, який повинен стати дорослим, вiдчути вагу чоловiчих обов’язкiв та вiдповiдальностi, силу побратимства й мiцноï чоловiчоï дружби. У поезiï вiдчуваються бiблiйнi мотиви.

 Із самого початку читач стає ніби учасником аркана — гуцульського чоловічого танку, відчуває його енергетику, немов відбувається ритуал посвячення. 

Друга частина вірша по суті є алюзією. В образній системі поезії «Чоловічий танець» відіграє валиву роль Ісус Христос. При першому прочитанні вірша не одразу впадає в око новозавітний мотив страждання Ісуса Христа як свідомий вибір спасіння ближніх, що вгадується в описі трагічної української історії, позначеної постійною необхідністю українського чоловіцтва виборювати державну незалежність. 

Міфологічний образ кола символізує у вірші вічність людського страждання, його циклічну повторюваність.

 Образ «аркану», «зчеплених рук», «чоловічого кола» пронизує всю поезію. І читач розуміє, що йдеться не лише про танець, мова йде про людське життя в цілому, життя чоловіка.

 І якщо коло символізує буття, то «чоловіче коло» може означати буття цілого людства. У цьому контексті іншого значення набувають слова: «…як тяжко почати і зупинити / цей танець…» Але спробувати варто «хоч раз», відчути всі випробування життя, «обхопивши руками плечі двох побратимів». Адже, справді, відчуваючи дружню підтримку, легше «не випасти із цього грішного світу». У кінці поезії Василь Герасим’юк вводить образ Христа: і виявляється, що танець аркан — то смерть на хресті між двома розбійниками (а не побратимами), і буття визначається «хрестом за плечима», який несе Месія до місця своєї страти.



09.04 2021.Поезія.Ігор Римарук. "Обнови"-типова постмодерна стилістика й поетика вірша;центральна ідея - покликання й призначення людини на землі, коли завжди є проблема вибору життєвого шляху.

ІГОР РИМАРУК І гор Микола йович Римару к ( 4 липня 1958, М'якоти, Ізяславський район, Хмельницької область — † 3 жовтня 2008, Львів) — український поет. Лауреат Національної премії ім. Т.Шевченка (2002). 23 Президент Асоціації українських письменників. Радник міністра культури з питань книговидання.

 Життєпис Народився 4 липня 1958 року на Волині. Закінчив факультет журналістики Київського університету ім. Т.Г.Шевченка. Працював у пресі та видавництвах. Багаторічний головний редактор журналу «Сучасність», завідувач редакції сучасної української літератури видавництва «Дніпро». За кілька днів до смерті на одній із вулиць Львова поета збила автівка. Похований 6 жовтня на Личаківському цвинтарі. 

Творчість Ігор Римарук на презентації збірки «Бермудський трикутник» у Києві, 2007 Автор книг «Висока вода» (1984), «Упродовж снігопаду» (1988), «Нічні голоси» (1991), «Goldener Regen» («Золотий дощ», 1996, видавництво «Brodina», німецькою та українською мовами), «Діва Обида» (2000, 2002), «Бермудський трикутник» (2007), «Сльоза Богородиці» (2007). Упорядник антології нової української поезії «Вісімдесятники» (1990, Едмонтон). Вірші перекладалися багатьма мовами світу, друкувалися в англо-, іспано-, польско-, російсько-, румуно-, шведсько-, німецькомовних антологіях української поезії. 

Особливості поезії У поезіях Римарука відчутний перманентний протест проти «легітимації», охрестоматійнення неомодерних способів творення, спроба революційного формотворення в межах НМ-дискурсу. Римарук — вічний і відданий неофіт модернізму, один із безперечних предтеч ПМД-80, який уособив фаховість та ерудовану інтелігентність «вісімдесятників». ↑ Ігоря Римарука насмерть збив автомобіль Ігоря Римарука поховали на Личаківському цвинтарі під червоночорним прапором.

 Обнови

молодій душе

 радій обновам — 

лавровий вінок стає терновим 

стражники у мученики пруть

 хрест не орден

 хрест не одберуть

 на крилатий герб у консуляті

 задивились коники крилаті

 а буланий змій

 а вороний — 

де ви нині

  в упряжі якій

 мчить полями бричка макабрична

 деренчить горлянка візника 

і твоя 

душе

 зоря одвічна

 в небесах оновлених зника

 Вірш «Обнови» написано в цілком постмодерній манері, що характерно для автора. У поезії майже немає розділових знаків, а рядки не відмежовуються великою літерою. Читач сам розставляє акценти і творить власне розуміння твору, звертаючи увагу на власноруч збудовані синтаксичні конструкції. Проте, як і в багатьох текстах І. Римарука, в ньому яскраво виражена біблійна символіка, яка тісно переплетена з проблемами й труднощами мирського (чи сучасного?) буття. «Лавровий вінок стає терновим», — це не лише натяк на муки Ісуса Христа, а й розуміння того, що в цьому житті все є швидкоплинним, у тому числі й моральні цінності, бо вже «стражники у мученики пруть». Цілком по-філософському автор вирішує питання про покликання й призначення людини на землі, коли завжди є проблема вибору жттєвого шляху: «хрест не орден хрест не одберуть». Тільки особистість знає, що має хрест, і його слід пронести гідно, як Христос. Окремою темою звучить протистояння покликання поета та імперської залежності, що глибоко сидить у підсвідомості, бо все ще мимоволі озирається «на крилатий герб у консуляті». Минає час, і йому належить щоразу бути оновленим, саме тому минуле й майбутнє завжди поруч, саме тому «зоря одвічна в небесах оновлених зника», щоб означити новий поступ для душі.

Завдання. Написати в робочих зошитах відгук на поезію " Обнови"

08. 04 2021. Постмодернізм і постпостмодернізм. Постмодернізм як продукт постіндустріальної епохи.Визначальні риси постмодернізму.Стильове розмаїття,експериментаторство, пошуки нових форм і тем.

Друга половина ХХ сторіччя характеризується як доба постмодернізму нового періоду в розвитку культурно-історичного процесу. Стосовно самого терміна «постмодернізм», його тлумачення, історії виникнення та відношення до попередньої модерністської культури досі немає чітких і загальноприйнятних визначень. Існує безліч різноманітних концепцій стосовно характеристик та хронологічних рамок визначення та описання постмодернізму, що іноді висловлюють прямо протилежні точки зору.

?       Подивіться, будь ласка, на порівняльну таблицю «Модернізм-постмодернізм». Спробуйте порівняти ці два напрямки, акцентуючи увагу на постмодернізму.

Модернізм

Постмодернізм

Скандальність

Конформізм (пристосовництво)

Наявність  пафосу

Відсутність пафосу

Емоційне  заперечення попереднього

Ділове заперечення попереднього

Первинність як позиція

Вторинність як позиція

Оціночне в самоназві: «Ми –  нове»

Безоціночне в самоназві: «Ми – все»

Декларована елітарність

Недекларована демократичність

Переважання ідеального над матеріальним

Комерційний успіх

Віра у високе мистецтво

Антиутопічність

Фактична культурна спадкоємність

Відмова від попередньої культурної парадигми

Виразність кордону «мистецтво – немистецтво»

Усе може називатися мистецтвом


Продовжіть речення:

?       До появи постмодернізму, на мій погляд, привели…

?       Для постмодернізму найхарактерніше…

Висновок

Отже, постмодернізм – це насамперед особливе світосприйняття, духовний стан, що характеризує кризову епоху. Для цього стану характерні відчуття розчарованості, розгубленості, відчаю, вичерпності буття. Постмодернізм не лишає жодних надій, він засвідчує кризові моменти у розвитку суспільства й людини, які «перебувають на самому краю прірви». Своїм виникненням постмодернізм багато в чому зобов’язаний розвитку новітніх засобів масових комунікацій – телебаченню, відеотехніці, інформатиці, комп’ютерній техніці. Виникнувши насамперед як культура візуальна, постмодернізм в архітектурі, живопису, кінематографі, рекламі зосередився не на відображенні, а на моделюванні дійсності шляхом експериментування зі штучною реальністю – відеокліпи, комп’ютерні ігри, диснеївські атракціони.

Література здавна була художньою творчістю, яка виносилася за межі мистецтва і разом з тим становила «не мистецтво», яке включалося до сфери художньої культури. Література то наближалася до мистецтва, використовуючи мову ритму, образності, звукопису і т.п., то віддалялася від нього, захоплюючись квазінауковим аналізом буття або обслуговуючи соціально-політичні замовлення.

ЗАВДАННЯ: Опрацювати матеріал лекції.

08.04.2021.Контрольна робота «Література епохи «соціалістичного реалізму» й кримськотатарська літера

Онлайн тестування

 07.04.2021." Самотність"-розповідь про останній день життя пса Сабирли, через відчуття якого подано найдраматичнішу сторінку в історії кримських татар.Символічність образу Сабирли.

Робота над особливостями твору

Безмірною тривогою і болем, драматизмом людської долі, усього кримськотатарського народу пройняте оповідання «Самотність» (1961). У ньому розповідається про долю собаки Сабирли (Терпля­чий). Розповідь ведеться від третьої особи, від імені автора. При­кметною рисою оповідання є те, що головний герой — пес Сабирли. Відомо, що героями літературних творів можуть виявлятися не тіль­ки люди. Але хто б вони не були, вони представляються в навколиш­ній реальності власниками внутрішнього «я» — цього специфічно людського способу існування. Завершеність і зосередженість ху­дожньої реальності вигаданого світу досягається завдяки наявності в нього абсолютно «ціннісного центру», який у повсякденному пере­бігу навколишнього життя відсутній. В оповіданні таким ціннісним і організуючим центром виступає образ пса Сабирли. Письменник наділяє свого героя людськими якостями: пес відчуває, думає і ви­словлює свої думки, страждає, гостро відчуваючи несправедли­вість серед людей. Події відбуваються в далекому кримському селі. Вівчар Сулейман виміняв у грека, відомого собачника, за десять вівець прекрасну чистокровну вівчарку. Проте родич Сулеймана Дагджи (лісничий), вважаючи її непридатною для чабанської спра­ви: «тобі треба звір силою, мудрець розумом», відвіз вівчарку в гори до вовків. Так з’явився на світ Сабирли. Це була незвичайна вівчар­ка, у її жилах текли дві крові: собача і вовча. Автор-оповідач просте­жує долю Сабирли впродовж багатьох років. Коли помер його госпо­дар Сулейман, Сабирли довго сумував про втрату: «Рани, від гризні з вовками загоїлись і не завдавали Сабирли особливих мук. Мучився пес від іншого: нікому тепер до нього не було діла, зникла найдо­рожча йому людина — Сулейман. Собаку вперше охопило почуття самотності». Відзначимо, ключове слово оповідання — самотніть.

У вівчара був син — Айдер, але він ще дуже малий. Сабирли віддали новому господареві. Коли вівчар ні за що відшмагав його батогом, обурений і скривджений Сабирли пішов від нього. Злий вівчар хотів забрати пса, але Айдер вийшов з рушницею і не від­дав. Незабаром Айдер виріс і пас вівці. Для Сабирли це були добрі часи — допомагав заганяти отару на пасовисько, а вночі охороняв кошару. Не стало і матері Айдера, постарілої, висохлої від горя і сліз Пакізе. Тільки у гармонії з природою Сабирли знаходить утіху, спо­кій. Таке розуміння таємниць природи досягається завдяки особли­востям художнього таланту письменника. Як людина після втрати близьких і дорогих людей, Сабирли відчуває наближення старості. Зовсім як у людей, стало ломити в кістках, поважчав. Проте Сабир­ли, як і раніше, поважали навколишні собаки: «йому поспішливо давали дорогу і з повагою дивилися вслід».

Образ незвичайного героя — пса Сабирли настільки динаміч­ний, що саме цей образ організує твір у цілісну художню структуру, дозволяючи читачеві проникнути в глибини свідомості тварини, осягнути драму життя. Почалася війна. Айдер пішов на фронт, худобу забрали. Почуття самотності не покидало пса. Автор загли­блює і ускладнює вибраний мотив. Сабирли нездужав. Підсвідомо відчуваючи тривогу і страх, побіг до села. Помітив якесь незвичайне пожвавлення, з більшою насторогою прокрався до головної вулиці. Наближаючи читача до розв’язки, автор описує трагічний момент у житті кримських татар — депортацію, разом із Сабирли уважно стежить за тим, що відбувається. Фінал оповідання закритий. Лю­дина йде, і Сабирли за ним. Так вони йшли довго, поки Сабирли не відстав. «Він подивився вслід людині, доки та не зникла за чер­говим горбом, звернув з дороги і, трохи пройшовши, заліг у межі, зарослій густою травою. Якийсь час невідривно дивився на посіріле небо, потім поклав голову на лапи і витягнувся. На розплющене око Сабирли сіла муха, але він уже не міг її прогнати» (А. Джемілєва).

Дати письмові відповіді на запитання

1. Яка тема твору?

2. У чому полягає його ідея?

3. Яка основна думка оповідання?

4. Чому автор обирає за героя пса? Символом чого зазвичай постає собака?

5. Чому Сабирли постійно відчуває свою самотність?

6. Як пес реагує на смерть Сулеймана?

7. Як скла­даються стосунки з Айдером?

8. Чому інші собаки поважають Са­бирли?

9. Як переживає депортацію Сабирли? Що пес думає з цього приводу?

Iз якими іншими образами перегукується образ Сабир­ли? Чому його називають кримськотатарським Хатіко?

Символічність образу Сабирли. ТЛ: художня деталь (поглиблено); алегорія (поглиблено)

Iз якими іншими образами перегукується образ Сабир­ли? Чому його називають кримськотатарським Хатіко?

Довідка

Хатіко з’явився на світ 10 листопада 1923 в японській префек­турі Акіта. Фермер, який колись навчався в сільськогосподарській школі при Iмператорському університеті (нині — Токійський уні­верситет), вирішив подарувати живу іграшку своєму колишньому професору Хідесабуро Уено. Той завжди тримав вдома собак, від­даючи перевагу великим псам. Уено назвав нового чотириногого ви­хованця Хаті (японською — Восьмий), тому що це був його восьмий за рахунком собака.

Коли Хаті підріс, він став постійно супроводжувати господаря. Той щоденно їхав у місто в справах. Тому Хаті проводжав професора до входу на залізничну станцію Сібуя, а о 3 годині дня знову при­ходив до станції, щоб зустріти його.Але одного разу, це було 21 травня 1925, у професора прямо на роботі трапився інфаркт. Викликані лікарі не зуміли врятувати його. Додому пан Уено вже не повернувся. Але як це було пояснити собаці? Хаті щодня приходив до станції і терпляче, до пізнього вечо­ра чекав господаря. Ночувати собака йшов на ґанок професорського будинку. Знайомі спробували прилаштувати Хаті в інший будинок, але все було марно. Хаті щоденно ходив на станцію, де чекав на сво­го улюбленого господаря. Місцеві торговці підгодовували охлялого собаку, захоплюючись між собою його наполегливістю. А залізнич­ники стежили за тим, аби собаку, що став неодмінним атрибутом пристанційної площі, ніхто не ображав.

Пес став відомим на всю Японію в 1932 після публікації в одній з найбільших газет Токіо статті «Відданий старий пес чекає повер­нення свого господаря, який помер сім років тому». Iсторія підкори­ла серця японців, і на станцію Сібуя стали приїжджати зацікавлені з метою подивитися на пса.

Хатіко приходив на станцію протягом дев’яти років аж до своєї смерті 8 березня 1935. Мертвого Хатіко знайшли на вулиці, непо­далік від станції.

Звістка про смерть знаменитого собаки рознеслася досить швид­ко, і в країні був оголошений день жалоби! Кістки Хаті були по­ховані на токійському кладовищі Аояма в районі Мінатоку, поруч з могилою його колишнього господаря. А зі шкіри зробили опудало, яке досі зберігається в Національному музеї науки. Також Хатіко відведено почесне місце на японському віртуальному цвинтарі до­машніх тварин.

СЛОВНИК ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧИХ ТЕРМІНІВ

Художня деталь — засіб словесного та малярського мистецтва, який полягає у виділенні особливо значущого елементу художнього образу. Через художню деталь виявляється спосіб художнього мислення письменника, поета. Художня деталь може бути речовою, портретною, пейзажною, інтер'єрною, психологічною, мовною. Може перетворюватись в образ і символ.

Алегорія - один із прийомів іносказання. Вона висловлює в конкретному образі абстрактну ідею, поняття (мудрість, любов, вірність, хі тростину, добро і т. П.). Алегорія, на відміну від символу, може мати тільки одне, певне тлумачення. Так, в європейській культурній традиції хрест розуміється як алегорія віри, лев - алегорія могутності, серце - алегорія любові і т.д.

Багато алегоричні образи мають міфологічне походження. Наприклад, давньогрецька богиня Феміда виступає як алегорія правосуддя, а римська Фортуна - алегорія щастя.

Цей прийом часто використовується в казках і байках, де вовк алегорично зображує жадібність, лисиця - хитрість і т.д.

ЗАВДАННЯ :

опрацюйте матеріал, поданий вище;

наведіть приклади алегорії в оповіданні. Яку роль грає в творі художня деталь? (письмово);

підготуйтеся до контрольної роботи «Література епохи «соціалістичного реалізму» й кримськотатарська література» (розгорнуті відповіді на запитання).


Немає коментарів:

Дописати коментар

Перекладач