Дистанційне навчання (зарубіжна література 9 клас)

20.04.2021-22.04.2021

ВАЖКЕ ПРОЗРІННЯ ОСОБИСТОСТІ В ТОТАЛІТАРНОМУ СУСПІЛЬСТВІ


 - У творі автор показує як люди розучилися робити найголовніше, те, що відрізняє їх від тварин, — думати. І цей протиприродний бездумний стан призводить до душевного дискомфорту, самогубств, сплесків агресії.

А зараз попрацюємо із образами твору. Зокрема із образом головного героя, та як інші персонажі впливали на його духовну еволюцію.



Духовна еволюцію головного персонажа роману — Гая Монтега:
1- зустріч із Клариссою.
Пробудження від «сплячки» відбувається в той день, коли Гай зустрічає юну дівчину, Клариссу Маклеллан. Кларисса не така, як усі: вона являє собою тип так званого «природного людини», що не адаптованого до технократичної цивілізації.
2-  зустріч із Фабером.
У житті Монтега з’‎являється новий духовний наставник — колишній професор англійської мови Фабер, людина старомодна і інтелектуальний. Той довершує розпочате Клариссой: відкриває йому очі і ставить все на свої місця.
3-   період поневірянь символізує остаточний розрив головного героя з його соціумом. Монтег-утікач вже втратив свій соціальний статус, став блукачем. Самотність на тлі природи стало для нього катарсисом, очищенням.
4- зустріч з однодумцями — «людьми-книгами». Кожен з таких людей вивчив напам’‎ять якийсь літературній або публіцистичний твір, який увійшов до світової скарбниці культури. Вони не тільки хранителі культурних традицій — вони ще й намагаються жити в гармонії з іншими людьми і з природою.

Попрацюй із слайдами, зроби висновки щодо образу Гая Монтега.


Висновки що до образу головного героя:
герой приходить до висновку, що щасливим це безглузде існування за законами інерції назвати не можна. Він відчуває навколо порожнечу, відсутність теплоти, людяності. Тому номінація вогонь значно активніше починає розвивати саме негативно-оцінний семантичний компонент “руйнівна сила”, практично затемнюючи позитивні значеннєві варіанти. Автор ідентифікує процес спалення із нищівною стихією вогню, а тому використовує відповідну номінацію як багатозначний конотат, що є стрижневим для оформлення контекстів із загальним значенням “катастрофа”, “небезпека”, “лихо”, “смерть”, “трагедія” тощо.


 Які висновки ти робиш щодо системи опозицій? Темнота має перемогти? Чи все ж таки світло? Якщо так, то що воно може символізувати?




Висновки фахівців. Перевір, чи наближена твоя відповідь:

Образ вогню зазнає  й таких осмислень: його сяяння підносить, ушляхетнює та надихає, дарує надію; на цій основі слово контекстуально синонімізується з дзеркалом, світлом, смолоскипом. Вогонь, виступаючи як символ світла набуває абстрагованого значення, але у ньому асоціативно присутні приховані колористичні семи, які часто актуалізуються завдяки особливій текстовій організації. Традиційною у літературі є колористична ознака жовтого (червоного) вогню. У Рея Бредбері ця тенденція представлена імпліцитно й підтримується контрастом темряви й світла, ночі й дня або подається через контраст гарячого й холодного, ніжності й жорстокості, червоного й чорного кольорів.

Підсумки:

З книги почалося одужання Монтега, але з книгою в його життя увійшло страждання. Що йому довелося пережити після того, як він сховав у себе книги? 
Підозра, недовіра, зрада дружини, відмова сусідів від спілкування з ним, підпал його будинку, переслідування, втеча героя і т. ін.)
♦ Роман завершується масштабною війною та бомбардуванням, але наприкінці твору звучить легенда про Фенікса.
- Для чого автор уводить цю легенду? 
- Важливе місце в романі посідає тема Апокаліпсису.
Апокаліптичні бачення світу сформувалося в американській фантастиці після вибуху атомної бомби в 1945 р. Протягом всієї розповіді в «451° за Фаренгейтом» трапляються згадки про майбутню війну. І не випадково книга закінчується вибухом атомної бомби. Бредбері вважає, що потрібно повернути світ до початкової точки відліку.

Домашнє завдання:

Готуйтесь до тестів. 



ТЕМА: НАТОВП І ВЛАДА.

П'ять цікавих фактів про роман Р. Д. Бредбері «451° за Фаренгейтом»
1. Основну увагу в романі приділено спаленню книжок. Слід зауважити, що температура горіння паперу насправді складає 451° за Цельсієм. За визнанням самого автора, він припустився цієї помилки через те, що пожежник, за консультацією до якого Бредбері звернувся перед написанням свого бестселера, сплутав температурні шкали.
2. Уперше «451° за Фаренгейтом» було видано у журналі «Playboy» 1953 р.
3. Роман, який приніс письменникові статки та популярність, було написано за друкарською машинкою, яку Бредбері взяв напрокат у бібліотеці.
4. У романі «451° за Фаренгейтом» Рей Бредбері передбачив багато технічних нововведень, що з’явилися після видання його твору: навушники для широкого загалу користувачів, телевізор з пласким екраном, банкомати та багато іншого.
5. 1938 року Рей Бредбері закінчив середню школу, на чому його формальна освіта завершилася. Подальшу освіту, за його власними словами, він здобув у бібліотеці, у якій перебував день у день, зачитуючись творами Дж. Б. Шоу, В. Шекспіра, Р. Л. Стівенсона та Ч. Діккенса.


Cловникова робота
(визначення запишіть у зошитах)

Цивілізація — розвинене суспільство з високою матеріальною культурою, передовою наукою, технікою.

Культура — усі матеріальні й духовні цінності, створені розумовою та фізичною працею.

Абсурд — безглуздя.

Крах – катастрофа.
Антиутопія — вигадане суспільство, яке є антитезою утопії. Зазвичай для нього характерний гнітючий суспільний контроль, що здійснюється авторитарним або тоталітарним урядом

Давайте пригадаємо образи твору



На думку Клариси, Монтег не схожий на інших пожежників, тому що «у людей тепер немає часу один для одного. А ви так добре ставиться до мене (дивився, слухав, коли інші б просто пішли. Це рідкість".)
Давайте подумаємо, що змінилося в характері та почуттях Монтега після зустрічі з Кларисою? 
Відповіддю може бути ось ця цитата: «Йому здалося, що він роздвоївся навпіл і одна його половина була гаряча, як вогонь, а інша – холодна, як лід ... І кожна половина намагалася знищити іншу».
- Могтег постійно думає про допущену кимось помилку  під час роботи в 3-поверховому будинку в старій частині містачому? Тому що будинок не був порожній, як бувало раніше. У ньому була стара жінка, господиня, яка не захотіла йти і згоріла разом зі своїми книгами і будинком. Героя це дуже вражає.
Телевізійні передачі - ось чим найбільше зайняті жителі, а дівчина Клариса про них ось що говорить: «Я рідко дивлюся телевізор, тому у мене залишається час для навіжених думок».
Отже, Монтег зустрічає оригінально мислячу Кларису, заздрить її вмінню знаходити незвичайне у звичайному, вражений вірністю своїх «жертв» книгам. Потім сам рятує книги від вогню. Рятує душу. Шукає відповіді на питання, які його мучать. У нього, як каже він сам, «пожежа в душі, який не загасити». Таким чином, ми можемо зробити висновок, що зустріч, навіть із однією людиною здатна змінити нас і світ навколо нас. Чи не так?

Аналізуємо далі.


Пригадайте  прикмету, пов'язану з квіткою кульбаби, яку розповіла Монтегу Кларисса, і що показала її перевірка?
- Якщо квіткою кульбаби потерти під підборіддям і при цьому залишиться слід, значить, людина закохана. Після перевірки підборіддя Кларисси став жовтим, а у Монтега немає.
-Ще один момент - рекламні щити їх довелося подовжити із 20  до 200 футів в довжину через величезні швидкості, з якою автомобілі стали мчати по дорогах, інакше їх ніхто не зміг би прочитати.
Чому Монтег став пожежним? Чи був у нього вібір іншої професії?        
- Ні, нього не було вибору. Його дід і батько були пожежниками. Він навіть уві сні бачив себе пожежником.
 Монтегу професор Фабер дав  саморобний пристрій, який вставляли у вухо, що дозволяло постійно чути одне одного, цим допомігши йому.
- Давайте згадаємо фразу  про щасливих людей, яку виголосив брандмейстер Бітті, який прийшов провідати хворого Монтега: «Набивайте людям голови цифрами .. нешкідливими фактами .. їм буде здаватися, що вони дуже освічені, що вони рухаються вперед, хоча насправді ... хоча насправді вони стоять на місці».
Таким чином ми можемо зробити висновок, що вираз «майбутнє по Бредбері настає» - звучить дуже страшно, тому що це майбутнє не має майбутнього.
Отже, нам показують в основному розважальні передачі та численні серіали. В програмі практично немає місця навчальним, пізнавальним, дитячим передачам. На екрані багато насильства, еротики, низькопробних шоу, багато «мила». «Майбутнє за Бредбері» дійсно наступає на нас, розплющуючи і спотворюючи наші душі. Масова культура йде вшир, не зачіпаючи глибини, не обтяжуючи людей питаннями і проблемами.

Твір закінчується війною. І ця віна триває не довго за лічені секунди міста не стало, залишилася лише купка попелу.


Письменник-фантаст вгадав ряд нових технологій: 
- стіни у вигляді телевізійних екранів; 
- мобільний телефон, 
- плеєр,  придуманий професором Фабером; 
- робототехніка - механічний пес.
 
Давайте пригадаємо твори, де зображуються небезпечні наслідки, пов'язані з експериментуванням над людьми заради покращення їхнього життя. Згадайте твори інших авторів, створені в цьому жанрі.
Дж. Свіфта "Подорожі Гуллівера", Г.Уеллса «Людина-невидимка, Дж. Оруелла «1984», "Скотоферма" - всі ці твори написані в жанрі «антиутопії», їх об'єднує тема обов'язковості «загального щастя» і страху перед особистістю.

Таким чином, тоталітарна держава, держава сили, саме чогось боїться, від чогось постійно захищається. 


Домашнє завдання.  

Дайте відповіді на запитання: 
- Чому ж мисляча особистість головна перешкода «загального щастя»?

- Який настрій викликає твір? Чи підходить до нього визначення «трагічний оптимізм»? Свої міркування обґрунтуйте.

13.04-15.04.2021

Рей Бредбері. Роман "451 градус за Фаренгейтом"

1) ознайомся з біографією письменника -      дивитися відеоурок
2) прочитай роман "451 градус за Фаренгейтом"
3) переглянь відеоурок "Аналізуємо роман Р.Бредбері" та виконай завдання
4) охарактеризуй образ Гая Монтега, використовуючи подані нижче таблиці.
5) завдання для самоперевірки:
    виконай вправи в LearningApps     Рей Бредбері      тест 1        тест2





Відповіді надіслати до 20 квітня!

08.04. 2021.Тема уроку" Конфлікт натовпу , масової свідомостіта інтелекту, культури. Песонажі -"двійники"(Шаріков- Швондер)

Повість Булгакова не тільки поставила перед читачем суспільно-політичні та морально-етичні питання, про які ми говорили на минулому уроці. У творі автор відобразив також характерний для свого часу соціальний конфлікт — протистояння натовпу, масової свідомості й інтелекту, культури. Як саме розвивається цей конфлікт, яку роль у ньому відіграють герой із собачим серцем і другорядний персонаж Швондер? Сьогодні ми дамо відповіді на ці питання.

1. Хто з героїв повісті бере активну участь у соціальному конфлікті? Хто представляє інтелігенцію, а хто — пролетаріат?

2. Знайдіть у тексті твору та виразно прочитайте монологи професора Преображенського, в яких він висловлює свої погляди на сучасну дійсність.

3. Як ви розумієте слова професора «розруха сидить не в клозетах, а в головах»?

4. Чому професор пов’‎язує хоровий спів домкому і замерзання труб у вбиральні?

5. Зробіть висновки: якої громадської та етичної позиції дотримується професор Преображенський? Як він ставиться до нових звичаїв у країні?

6. Знайдіть і процитуйте епізоди твору, в яких між професором і Шариковим виникають ідейні суперечки. Про що сперечаються герої?

7. Чи можна визначити авторську позицію у творі? Якщо так, то на чиєму боці автор?

8. Як вирішується конфлікт між професором і Швондером, професором і Шариковим?

9. У творі конфлікт вичерпано: протистояння зі Швондером припиняється після дзвінка вченого високопосадовцеві Петру Олександровичу, з Шариковим — після перетворення Поліграфа на Шарика. А як, на вашу думку, можна подолати конфлікт між двома ідеологічними системами в реальному житті?

Заповніть таблицю «Соціальний конфлікт у повісті «Собаче серце».

СОЦІАЛЬНИЙ КОНФЛІК У ПОВІСТІ «СОБАЧЕ СЕРЦЕ»

Соціальні групи

Інтелігенція

Пролетаріат

Представники

 

 

Погляди

 

 

Бесіда

1. Які негативні риси втілює образ Шарикова? Чим зумовлене їх формування?

2. Як герой поводиться з професором та його асистентом, прислугою, зі своєю «нареченою»?

3. Образ героя поданий у розвитку. Простежте, як саме він розвивається. Свої спостереження відобразіть у схемі «Динаміка розвитку образу Шарикова»:

4. Яку роль у формуванні поглядів Шарикова зіграв Швондер?

5. Як сприймають героя професор Преображенський та доктор Борменталь? Чи різняться їхні погляди на Шарикова?

8. У чому ви вбачаєте зміст назви «Собаче серце»? (У назву повісті вкладено подвійний зміст. З одного боку, собаче серце — це внутрішня сутність «недолюдини» Шарикова. З іншого, собаче серце Шарика виявляється добрішим і «людянішим» за внутрішню сутність Чугункіна-Шарикова.)

Деякі читачі сприймають повість Булгакова як образливу для простих людей, робітників. Наприклад, в одному з інтернет-дописів висловлено думку, що автор виводить два типи людей: «преображенських» і «шарикових». Перші — еліта, інтелект і совість нації, чиє призначення — панувати й керувати. Другі — неповноцінні особистості, які мають обслуговувати «преображенських» і слухатися їх в усьому. Чи справді твір утверджує таку ідею? Поясніть, чому ви так вважаєте.

ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ

Заповнити таблицю, опрацювати біографію  Рея Бредбері, прочитати «451 за Фаренгейтом»

https://www.youtube.com/watch?v=P_tLmUFTU_E

 06.04.2021. Тема уроку "Собаче серце" як метафора соціальних експериментів революційної доби".

1. Прочитати повість "Собаче серце".

2. Опрацювати слайди.

3. Дати відповідь на питання. 


 







Немає коментарів:

Дописати коментар

Перекладач