Дистанційне навчання (українська література 6 клас)

22.04.2021."Муха і Бджола"”,   „Жаба   і   Віл”.   Викривальна  і повчальна             спрямованість            байок          письменника.

«Зимовими вечорами бабусі, сидячи біля вогню, розповідали її своїм онукам, а ті, коли виростали й старіли, своїм. Пташки в маленьких гніздечках вищебечували її своїм маленьким діткам, які ще не вміли літати. Кози в загонах розповідали її козенятам, що вони ввечері лежали спокійно, а від кіз чули цю історію і корови, і телята, і ослики, і ягнята, і поросята… » - так починає Езоп свою байку «Лисиця і виноград».

«Добрі уроки» байки – говорив відомий російський письменник Лев Толстой про значення і сенс цих творів для людини.

Сьогодні ми познайомимось з прекрасними творами цього жанру Л.Глібова, про які він сам говорив так:

                                               Здається ,байка просто бреше,

                                               А справді ясну правду чеше,

                                               Нікого в світі не мине,

                                               Читайте, згадуйте мене.

 Байки, як добрі вчителі, пояснюють правила поведінки в суспільстві, спрямовують людину в життя. І нам випала гарна нагода долучитися до цього доброго знання.Байки Леоніда Глібова сьогодні дуже актуальні: вони не лише цікаві й кумедні за змістом, а і навчають нас жити!Тож давайте прочитаємо байку "Щука"

 ЩУКА

На Щуку хтось бомагу в суд подав,
Що буцімби вона такеє виробляла,
Що у ставу ніхто життя не мав:
Того заїла в смерть, другого обідрала.
Піймали Щуку молодці
Та в шаплиці
Гуртом до суду притаскали,
Хоча чуби й мокренькі стали.
На той раз суддями були:
Якіїсь два Осли,
Одна нікчемна Шкапа
Та два стареньких Цапа, —
Усе народ, як бачите, такий
Добрячий та плохий.
За стряпчого, як завсігди годиться,
Була приставлена Лисиця...
А чутка у гаю була така,
Що ніби Щука та частенько,
Як тільки зробиться темненько,
Лисиці й шле то щупачка,
То сотеньку карасиків живеньких
Або линів гарненьких...
Чи справді так було, чи, може, хто збрехав
(Хто ворогів не мав!), —
А все-таки катюзі,
Як кажуть, буде по заслузі.
Зійшлися судді, стали розбирать:
Коли, і як воно, і що їй присудити?
Як не мудруй, а правди ніде діти.
Кінців не можна поховать...
Не довго думали — рішили
І Щуку на вербі повісити звеліли.
— Дозвольте і мені, панове, річ держать, —
Тут обізвалася Лисиця. —
Розбійницю таку не так судить годиться:
Щоб більше жаху їй завдать
І щоб усяк боявся так робити, —
У річці вражу Щуку утопити!
— Розумна річ! — всі зачали гукать.
Послухали Лисичку
І Щуку кинули — у річку.

 Аналіз байки

Слово «щука» - прасловянське. Утворене від «щуп» - худющий. У діалектному мовленні є слово «щуплий» - у значенні «тендітний». Через те, що ця риба довга, у воді вона здається худою, тонкою. Щуки досягають завдовжки до 1,5м, а вагою до 35 кг.Живуть вони аж до двохсот років. Ця риба-хижак живиться іншими, меншими рибами, жабами, навіть пташенятами. Плаває дуже швидко.

 «Хто що символізує»

Завдання: зєднати стрілочками вади людського характеру з назвами тварин, які їх уособлюють.

Щука                                      хитрість

Осел                                        дурість, нерозумність

Шкапа                                     неповороткість     

Цап                                          упертість

Лисиця                                    хижість

  Якими в байці виступають судді?  Чому саме таких звірів увів Л. Глібов до сюжету байки?

- Які типові риси характеру втілює Лисиця? Чи засуджуєш ти їх? Чи бувають, на твою думку, люди, які жодного разу в житті не схитрували?

- Охарактеризуй Щуку. Яка деталь у байці засвідчує, що вона не без гріха (зверни увагу: за руку, як кажуть, її ніхто не спіймав — у тексті перед звинуваченням ужито слово «буцімби»)?
-Яка мораль байки?

(Слова з байки Л.Глібова «І щуку кинули у річку...» стали крилатими. Якщо хочуть сказати, що когось замість покарання винагородили, вживають саме цей вїдливий вислів.)

 МУХА Й БДЖОЛА

Весною Муха-ледащиця
Майнула у садок
На ряст, на квіти подивиться,
Почуть Зозулин голосок.
От примостилась на красолі
Та й думає про те,
Що як то гарно жить на волі,
Коли усе цвіте.
Сидить, спесиво поглядає,
Що робиться в садку;
Вітрець тихесенько гойдає,
Мов панночку яку...
Побачила Бджолу близенько:
— Добридень! — каже їй. —
Оддиш хоч трохи, моя ненько,
Сідай отут мерщій.
— Та ніколи мені сидіти, —
Одвітує Бджола, —
Вже час до пасіки летіти:
Далеко від села.
— Яка погана, — Муха каже, —
На світі доленька твоя:
Раненько встане, пізно ляже...
Мені б отак — змарніла б я,
За тиждень би головоньку схилила.
Моє життя, голубко мила, —
Талан як слід:
Чи де бенкет, чи де обід,
Або весіллячко, родини, —
Такої гарної години
Ніколи не втеряю я:
І їм, і ласую доволі, —
Не те, що клопоти у полі
І праця бідная твоя! —
На річ таку Бджола сказала:
— Нехай воно і так,
Та тільки он що я чувала,
Що Муху зневажає всяк,
Що де ти не поткнешся
Або до страви доторкнешся, —
Тебе ганяють скрізь:
Непрохана не лізь.
— Стару новинку, — каже Муха, —
Десь довелось тобі почуть!..
Запевне, дурень дурня слуха...
Велике діло — проженуть!
Не можна в двері —
 я в кватирку
Або пролізу в іншу дірку -
І зась усім!
Нехай ся байка мухам буде,
Щоб не сказали часом люди,
Що надокучив їм.

 

7. Аналіз байки

(Відтворення прочитаного за допомогою тестових завдань закритої форми (взаємоперевірка).

1. Події у байці відбуваються ...

а) взимку;

б) навесні;

в) влітку;

г) восени.
2. Чий голосок прилетіла почути Муха:
а) Перепілчин;

б) Соловейка;

 в) Зозулин;

 г) Щиглика?
3. З ким порівнює автор Муху, що сіла на красолі й од вітерця гойдається:
а) з царівною;

б) з панночкою;

в) з королевою;

г) з нареченою?

4. Куди прямує Бджола?

а) на пасіку;

б) на поле ;

в) до саду;

г) до міста?
5. Що сталося б із Мухою, на її ж думку, якби вона працювала, як Бджола:
а) занедужала б;

б) втратила б жагу до праці;

в) змарніла б;

г) збожеволіла б?

6. Яку чутку про Муху почула Бджола?

а) Муху ганяють скрізь;

б) Муху кругом запрошують;

в) на Муху не звертають уваги;

г) Муха влаштовує свято.

7. Чому змінюється настрій Мухи впродовж спілкування з Бджолою?

а) Мусі набридло спілкуватися з Бджолою;

б) Муха дуже поспішала і почала нервувати;

в) Муха погано себе почувала;

г) Мусі не сподобалась правда про неї.

8. Яку рису людського характеру втілює Муха?

а) роботящість;

б) кмітливість;

в) винахідливість;

г) ледарство?

9. Яку рису людського характеру втілює Бджола?

а) балакучість;

б) працьовитість;

в) неохайність;

г) порядність?

10. Чого навчає байка Л. Глібова «Муха й Бджола»?  

а) знаходити вихід зі скрутної ситуації;

б) досягати успіху будь-яким шляхом;

в) бути впевненим у собі;

г) на прикладі протилежних життєвих позицій обрати єдино вірну?

 

Байка Л.Глібова «Жаба і Віл».

ЖАБА Й ВІЛ
Раз Жаба вилізла на берег подивиться
Та й трошечки на сонечку погріться.
Побачила Вола Та й каже подрузі тихенько
(Вигадлива була!):
— Який здоровий, моя ненько!
Ну що, сестрице, як надмусь,
То й я така зроблюсь?
От будуть жаби дивуваться!
— І де вже, сестро, нам рівняться! —
Казать їй друга почала;
А та не слуха... дметься... дметься...
— Що, сестро, як тобі здається,
Побільшала хоч трохи я?
— Та ні, голубонько моя!
— Ну, а теперечки? Дивися!
— Та годі, сестро, схаменися! —
Не слуха Жаба, дметься гірш,
Все думає, що стане більш.
Та й що, дурна, собі зробила?
З натуги луснула — та й одубіла!
Такі і в світі жаби є,
Прощайте, ніде правди діти;
А по мені — найлучче жити,
Як милосердний Бог дає.


Аналіз байки
Усне  малювання  зовнішності  Жаби  за  малюнком  (особливу  увагу звертають  на  вираз  її  очей,  бо  в  народі кажуть: очі — дзеркало душі).  Характеризують образ  Жаби,  пояснюють,  яку людську ваду втілено в її образі. Пояснюють мораль байки.

V ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота з таблицею «Байки Л.Глібова»

Завдання: заповнити таблицю.Учні працюють на дошці та у себе в зошитах, коментують.

Байка

Алегорія

Прислів’я, що відповідає основній думці байки

«Щука»

 

 

«Муха і Бджола»

 

 

«Жаба і Віл»

 

 

 

 

Байка

Алегорія

Прислів’я, що відповідає основній думці байки

«Щука»

Система судочинства

Чия сила, того й правда

«Муха і Бджола»

Ледарства і працьовитості

Ледача каша сама себе хвалить

«Жаба і Віл»

Пихатість

Не надувайся, жабо, бо до вола далеко

 

2. Прийом  «Вільний мікрофон»

Чим приваблюють сучасних читачів байки Л.Глібова? Чи можна назвати їх актуальними?

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати запропоновані завдання.

Прочитати інші байки Л.Глібова.

Приготувати творчі роботи з теми «Байки Л.Глібова» (кросворди, ребуси).



19.04.2021. Гумористичне і сатиричне зображення. Жанрова різноманітність гумористичних творів. Велика роль гумору в житті українців. Леонід Глібов "Щука"


1. Читати с. 215-219.

2. Виписати визначення:гумор, сатира, байка, алегоричний, алегорія, фабула, мораль.

3. Прослухати байку: https://www.youtube.com/watch?v=cZ0uHJbJsy0

4. Визначити тему та головну думку (мораль) байки (письмово).

5. Виписати образи (кого чи що уособлює).

6. Виписати з байки художні засоби: епітети, зменшено-пестливі слова, фразеологізми, окличні та питальні речення.

7. За бажанням - зробити ілюстрації до байки.

15.04.2021. Контрольна робота з теми: " Пригоди і романтика".

Контрольна робота № 5 «ПРИГОДИ І РОМАНТИКА»

Варіант 1

Завдання 1-4 мають по три варіанти відповідей, серед яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Оберіть правильну відповідь. По 0,25 бала

1.      Чому Ява та Павлуша вирішили стати тореадорами? За повістю Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки»

а.      бо мріяли обрати цю професію в майбутньому;

б.      на спір;

в.      бо мріяли, щоб їх показували по телевізору та усі їх знали.

2.        Що повинні біли збирати учні на літніх канікулах за повістю «Митькозавр із Юрківки, або химера лісового озера» Ярослава Стельмаха?

а.      гербарій;

б.      фото сільських тварин;

в.      гроші на поїздку до музею.

3.      Чому Сашка називали кактусом? за повістю Л.Ворониної «Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9»:

а.    бо він колекціонував кактуси;

б.   бо він був жорстокий і «колючий» як той кактус;

            в. бо його волосся стирчало на всі боки.

4.      Як Клим опинився у ТТБ?

а. його запросили однокласники;

б. він провалився під люк;

в. метелик приніс йому запрошення

Завдання 5-8 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Оберіть правильну відповідь. По 0,5 бала

5.      Що називається пригодницьким твором:
а) середній за обсягом прозовий твір, у якому йдеться про певні важливі події життя;
б) епічний твір, у якому описуються незвичайні або небезпечні події;
в) епічний твір, в якому сюжет розвивається швидко, інтригуюче, діють сильні, яскраві герої;
г) епічний твір, у якому описуються незвичайні або небезпечні події, сюжет розвивається швидко, інтригуюче, діють сильні, яскраві герої.

6.      Який з поданих творів належить Ярославу Стельмаху:
а) «Тореадори з Васюківки»;
б) «Таємне Товариство боягузів…»;
в) «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера»;
г) «Друкар книжок небачених»;

7.      У якому творі обіграно прізвище композитора Паганіні:

а) «Тореадори з Васюківки»;
б) «Таємне Товариство боягузів…»;
в) «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера»;
г) «Друкар книжок небачених»

8. НЕ належить до пригодницьких твір

А) «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера» Я. Стельмаха.

Б) «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку №9» Лесі Воронина.

В) «Тореадори з Васюківки» В. Нестайка.

Г) «Федько-Халамидник» В. Винниченко.

 

Завдання 9-10 мають на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ. По 1 балу

9. Установіть відповідність між уривком твору та назвою :

1. «ТТБ»
2. «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера»
3. «Тореадори з Васюківки»

4. «Таємне Товариство Боягузів»

а) « Ото життя пішло в нас! Удень ми тільки й сиділи над книжками, сперечались, робили різноманітні припущення і бігали до бібліотеки, а надвечір рушали до нашого озера» ;
б) «Стою, розмишляю, як далі жить. Міркую собі, а воно не міркується. Щось мені заважає, ніби ґедзь дзижчить над вухом. Що воно?»;
в) « Ми повмощувалися зручніше й почали обговорювати подробиці. Насамперед – бик. Кандидатури колгоспного бугая Петьки була відхилена одразу»;
г)
«…засмага на їхніх обличчях була така густа, що вони стали схожими на кочівників пустелі — берберів».

д)  Мама каже, що битися ми з ним почали ще лежачи у візочках. Досить було залишити наші колясочки поруч, як ми відразу ж намагалися видерти одне в одного іграшки й билися пляшечками з молочною сумішшю. 

10. Установіть відповідність між репліками та тими персонажами, хто їх висловлює

1.Дід Салимон                   

А. — Орли! Соколи! Гзнгстери, а не хлопці!

Нема на них буцегарні.

2.Яришка

Б. — Опозогив!.. Маму-депутата на все село опозогив. Загаза чогтова!

3.Василь

В. Отподумайте, хто б це міг бути. Ви знаєте що-небудь про Лох-Несс?

4.Сашко Смик                  

Г. — Киць-киць, не бійся, я тебе трохи поб’ю, но-сусідськи.

 

Д. — Ми винайшли засіб від страху. І ти повинен стати першою людиною, на якій ми хочемо його випробувати.


Завдання 13 має на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ. 1,5 бали

11. Устаноіити відповідність між розділами і твором і напишіть автора того чи того твору

1. «Знайомство з Жуком і Зайцем»,  «Що може антижаб»

А. «Тореадори з Васюківки»

2.«Відпустіть нас до бабусі»,«Змії люблять сіно»

Б. «Робінзон Кукурудзо»

3.«Космонавт», «Загаза чогтова!»                        

В. «Митькозавар із Юрківки…»

 

Г. «Таємне товариство боягузів…»

 

12. Продовжіть речення 2,5 бали

1. Повість-

2. Кульмінація-

3. Розвязка-

13. Написати твір-мініатюру на одні із тем (3 бали)

1.     «Дитинство – чарівний світ пригод і романтики» (за вивченими твора- ми Всеволода Нестайка, Ярослава Стельмаха, Лесі Ворониної).

2.     «Таємничі пригоди друзів» (за повістю «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера» Ярослава Стельмаха).

 

12.04.2021.Клим Джура-рятівник світу.Його друзі й вороги.Еволюція Клима від боягуза до супергероя. 

 Завдання 1

Переглянути відеоурок за посиланням 

Завдання 2

Виконайте онлайн тестування, перейшовши за посиланням 

Завдання 3

Опрацювати статтю "Сюжет" на с. 228, виписати визначення в зошит

Домашнє завдання:

Скласти характеристику Клима

08.04 2021Тема уроку: " Роль сім"ї у формуванні життєвих переконань людини. Стосунки між різними поколіннями у родині".


Завдання


Прочитати сторінку196-205 та законспектувати в зошити терміни: сюжет, експозиція, зав'язка, розвиток дії, кульмінація, розв'язка.

ВИКОНУЄМО ТЕСТ

Д/з. Дочитати до кінця (ст. 206-211)

Дорогі шестикласники!

Ми починаємо вивчати творчість письменниці Лесі Ворониної. Пропоную подивитися відеоурок і виконати завдання, які вам пропонує автор відео.


Домашнє завдання прочитати перші 6 розділів повісті «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку № 9» -


Немає коментарів:

Дописати коментар

Перекладач