понеділок, 15 січня 2018 р.

Для вас, шестикласники!!!

НЕЗМІНЮВАНІ ІМЕННИКИ

Про іменники, які не змінюють своєї форми, про визначення роду таких слів і взагалі про культуру мовлення
1
Визначте відмінок виділених іменників. Що вам допомогло в цьому? Спробуйте провідміняти ці іменники. Чи змінили вони свою форму? Зробіть висновок про особливості незмінюваних іменників.
1. Максим підійшов до клітки з маленьким шимпанзе. 2. Літак почав випускати шасі. 3. Бабуся приготувала на обід пюре. 4. Невдовзі відкриють нову станцію метро.
Відмінок
Незмінювані іменники мають для всіх відмінків ту
саму форму. Відмінок цих іменників визначаємо за допомогою питання. НАПРИКЛАД:
               Р. в.                       Зн. в.
соус до пюре, приготувати пюре,
        М. в.
покласти на пюре.
Н. пюре
Р. пюре
Д. пюре
Зн. пюре
Ор. пюре
М. пюре
Кл. пюре
Групи слів
До незмінюваних іменників належать деякі іменники іншомовного походження, зокрема з кінцевим наголошеним голосним: кіно, фойє, журі, ательє, трюмо, кенгуру, Марокко та ін. АЛЕ: пальто, пальта, в пальті;
• жіночі прізвища на приголосний та -о: Олійник Світлана, Коваленко Катерина; а також російські прізвища на -их, -ово: Черних, Острово;
• деякі абревіатури: ЮНЕСКО, ЄС.
2
Прочитайте речення. Визначте відмінок та синтаксичну роль іменника метро в кожному з них.
1. Метро - один з найзручніших видів міського транспорту. 2. Не кожне місто має метро. 3. Київ може пишатися своїм метро. 4. Ми швидко доїхали на метро. 5. Київському метро вже більше п’ятдесяти років.
125
Запишіть послідовно іменники у дві колонки: 1) змінювані; 2) незмінювані.
Вересень, кашне, Індія, ситро, шимпанзе, траса, поні, Руслан, кіно, яблуня, леді, краса.
КЛЮЧ. Підкресліть перші букви іменників першої колонки. Якщо ви правильно виконали завдання, то з підкреслених букв прочитаєте відгадку на загадку «Цілий день крильми махає, та в небо не злітає».
3
Складіть і запишіть по одному реченню з поданими іменниками так, щоб ці олова стояли в непрямому відмінку. Надпишіть відмінок цих іменників.
Кіно, радіо, таксі, авокадо.
4
ЖИТТЄВА СИТУАЦІЯ. Уявіть, що ви зайшли до кафе. Зверніться до офіціанта, щоб замовити три страви із запропонованого меню.(Капучино, какао, сік манго,ескімо, картопля фрі)

5
Прочитайте речення, ставлячи подані в дужках прізвища в потрібній формі.
1. Листи для Сергія (Нестеренко) та Людмили (Петренко). 2. Покличте Надію (Олійник). 3. Подарунок для Олександра (Васильчук). 4. Привітали з ювілеєм Жанну (Васильчук). 5. Зустрілися з Тетяною (Минайло).
Рід іменника
Рід незмінюваних іменників визначаємо так:
•  слова, що називають чоловіків (мосьє), належать до чоловічого роду, а слова, що називають жінок (місіс, мадам), - до жіночого;
• назви тварин переважно належать до чоловічого роду: поні, шимпанзе, колібрі. АЛЕ: цеце (муха) - ж. p.; кенгуру — ч. і ж. роду;
•  назви неістот належать до середнього роду: рагу, соло, шасі, депо;
• рід географічних назв, назв газет, журналів визначаємо за загальною назвою. НАПРИКЛАД: Туапсе - с. р. (бо це місто); Кіліманджаро - ж. р. (бо це гора);
• рід абревіатур визначаємо за родом основного слова. НАПРИКЛАД: сучасна АЕС - ж. р. (атомна електростанція; основне слово - станція).
6
Перекладіть усно словосполучення українською мовою. Доведіть, що вжиті в них іменники є незмінюваними. До якого роду належать ці слова в обох мовах?
Интересное интервью, жёлтый какаду, быстрое метро, трамвайное депо, непреклонное* жюри, маленький шимпанзе, вкусное эскимо, чёрное пианино.
*Непреклонный - укр. непохитний, незламний.
7
І. Утворіть словосполучення, дібравши до поданих іменників прикметники, і запишіть. У дужках зазначте рід іменника.
ЗРАЗОК. Шимпанзе - кмітливий шимпанзе (ч. p.).
Поні, мадам, Міссісіпі (річка), колібрі, Капрі (острів), метро, тріо, Туапсе (місто), танго, піаніно, журі.
ІІ. Складіть і запишіть два речення з утвореними словосполученнями (на вибір).
8
Відредагуйте усно словосполучення.
Балакуче какаду, смачний капучино, спортивний кімоно, красиве поні, багатолюдний Токіо (місто), новий СТО*.

*СТО - станція технічного обслуговування.
9
І. Прочитайте виразно вірш уголос. Чим він повчальний для нас? Поміркуйте, для чого потрібно вивчати граматику.

У ЗООПАРКУ
Гукає Ігор до Дмитра:
-      Дивись, якенна кенгурА!
Дмитро сміється:
- Ой умру! Не кенгурА, а кенгурУ!
- А он із клітки вигляда
Папуга жовтий - какадА!
Друг знову в сміх:
-      Ой, упаду! Не какадА, а какадУ!
Відразу видно, братику,
Що ти не вчиш граматику.
П. Ребро

II. Знайдіть у вірші незмінювані іменники та визначте їх відмінок і рід.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Перекладач