вівторок, 12 травня 2020 р.

Українська література 9 клас. Тема :"Антилюдяна суть кріпосництва та солдатчини. Образи персонажів – людей із народу та панночки. Авторська позиція у творі".

Враження майбутньої письменниці від перебування в харківському пансіоні дало поштовх до написання «Інститутки», у якій вона зобразила одну з випускниць інституту шляхетних дівчат. Під маскою гарненької панянки, що вміє належним чином «подати» себе в панському товаристві, криється жахлива внутрішня сутність людини — носія зла.
Повторення "сюжетного ланцюжка"
Устина розповідає  Приїзд  Устина стає служницею інститутки,  Приїзд 
про себе панночки терпить знущання, її ледь не задушили гостей
Панночка закохується, → Молоді виїжджають → Панночка взялась хазяйнувати на →
одружується з полковим зі слугами на свій хутір хуторі по-своєму
лікарем
Устина знайомиться з Прокопом.
Змальовуючи героїв, талановиті письменники намагаються показати не лише індивідуальні, притаманні певній людині риси, а й характерні для більшості людей даного часу й стану. Тому ці образи називають типовими, і діють такі герої за типових обставин.
Наприклад, дівчата із дворянських сімей училися в пансіонах або інститутах, цікавилися здебільшого танцями й музикою, мріяли про вигідних женихів; як поміщиці були жорстокими до кріпаків, пихатими, жадібними, вважаючи все, зроблене людьми, своєю беззаперечною власністю, даною Богом. Такою є й інститутка, недаремно ж у неї немає у творі навіть власного імені.
Порівняльна характеристика побуту та звичаїв кріпаків і панів



Пани
Селяни
Одяг
Пишне вбрання
Звичайний селянський одяг
Їжа
Коли хочуть і що хочуть
Питати дозволу пообідати
Дозвілля
Приїзд гостей, прогулянки
Прогулянка лише тоді, коли пани посилають щось розвідати. Весь час мають бути готові, що пани можуть покликати.
Освіта
Мають право на освіту
Не мають права на освіту
Одруження
Обирають собі самі пару
Якщо вільна виходить заміж за кріпака, о стає кріпачкою. Кріпаки питають дозволу на одруження у панів. Жінка йде за чоловіком, якщо його віддають в рекрути.
Хвороба
Мають право відпочивати чи лікуватися
Все з дозволу панів
Народження дитини
З’їжджаються гості на хрестини, пишне застілля.
Повинні працювати, навіть коли дитина хвора чи померла
Право на щастя
Засмучену пані потрібно розвеселити
Ніхто не зважає на особисті переживання селян, можна бити та жорстоко поводитися

Опрацювання термінів “кріпацтво” та “солдатчина” (Робота з тлумачними словниками)
Кріпацтво - правова система, яка встановлювала залежність селянина від пана. Кріпаки були прикріплені до землі, яка належала пану, і який мав право на працю та все майно селян. Кріпацтво - один із видів рабовласності.
Солдатчина - військова служба, на яку віддавали молодих юнаків та чоловіків.
Рекрутська повинність - комплектування війська в Російській імперії.



Складання плану кріпосної безправності героїв твору)

1.     Сумна і буденна служба в старої пані
2.     Устину приставили служницею до панночки.
3.     Жорстоке ставлення панночки до дівчини.
4.     Переїзд Устини на новий хутір слідом за панами.
5.     Заборона панночкою обідати
6.     Хвороба Катриної з Назаром дитини та примусова робота у панів
7.     Смерть немовляти і жорстоке ставлення панночки
8.     Дозвіл на одруження Устини та Прокопа
9.     Гнів панночки за яблука
10. Прокопа віддають в рекрути
11. Примусова служба Прокопа та наймитування Устини.
4.3. Аналіз образів (Про кого йдеться?)
1)  У всьому бачить радість, хоч іноді хочеться плакати. Навіть коли бють, то трохи поплаче, а коли подумає, то трохи розвеселиться. Батьків не знала, сирота, росла у чужих людей, які не питали про її потреби. Після десяти років віддали на службу до старої пані. 
2)  Працьовита молодичка, була вільною, але вийшла за кріпака та переймалася долею своєї дитини.Коли немовля захворіло, знавесніла на панів та утопилася. 
3)  Спокійна, завжди врівноважена, стара жінка, яка знала лад у справах на хуторі, добра до Устини та інших селян. 
4)  Молодий парубок, задуманий, переймається долею кріпаків, кохає Устину. 
5)  Молодий чоловік, любить жартувати, не показує свого болю, який відбився сивим волоссям на скронях. 
6)  Жорстока, корислива, дуже вродлива. 




7)  Вродливий, спокійний, завжди старався по-доброму, по-людськи виходити із ситуації. 
 Порівняльна характеристика Устини та панночки 

Панночка
Устина
Освіта
Вважає освіту непотрібною, хоч закінчила інститут шляхетних панянок
Неосвічена,, проте має природну мудрість
Краса
Дуже красива, проте внутрішня краса не відповідає зовнішній
Звичайна дівчина, проте щира, відверта, вміє бачити красу навколишнього світу
Риси характеру
Дволика, корислива, жорстока, вміє викручуватися із незрозумілих ситуацій
Відверта, щира, покірна, терпляча, сором'язлива, чесна, працьовита.
Потреби
Потребує надмірної уваги до себе та має панські забаганки
Невибаглива, не потребує комфорту, вміє терпіти незручності
Ставлення до інших
Презирлива, жорстока до кріпаків, корислива та нещира у спілкуванні з панами
Доброзичлива, вміє пробачати та співчувати
Вміння кохати
Кохає з розрахунку та вигоди
Кохає щиро і безкорисливо
Працьовитість
Вміє керувати, все налаштовувати під свій лад
Працьовита, витривала, покірлива
Мова
Лайлива та група до прислуги та лагідна до панів
Легка, поетична, сповнена порівнянь та епітетів

Домашнє завдання
Написати свій варіант продовження повісті, описати, як склалася доля Устини та Прокопа.

Тестова перевірка! 


Немає коментарів:

Дописати коментар

Перекладач