понеділок, 4 квітня 2022 р.

              Українська література 11 клас 04.04-08.04

На цьому тижні знайомимося із такими творами;

1. Павло Загребельний "Роксолана"

2.Валерій Шевчук "Дім на горі"

Павло Загребельний "Роксолана"

                                   1. Трішки про автора

   2. Тепер про роман


Пригадайте, що таке історичний роман. Що вам відомо про Османську імперію? Що ви знаєте про татар і турків?

                                                             Запишіть у зошити 
Тема твору: зображення історичних подій XVI ст., відтворення образу Роксолани.

Ідея:  утвердження думки автора про те, що міцна вдача, велика сила волі, цілеспрямованість та щира любов до рідного краю здатні вивищити людину над безоднею безправ’я та зневаги; гімн чистому і світлому коханню; засудження насильства, жорстокості, власності. 

“Роксолана” головні герої: Роксолана – головна героїня роману Сулейман І Махідевран – перша дружина Сулеймана Великого Мустафа – перший син падишаха та Махідевран Ібрагім – наглядач султанових покоїв, який і купує Роксолану на невільничому ринку Гульфем – одаліска, суперниця Роксолани Діти Росолани та Султана: дочка Мірімах, сини Мехмед, Абдулла, Селім, Баязид, Джихангір.

 Проблематика твору “Роксолана”: 
– любов і ненависть; 
– керівник та народ; 
– підступність і зрада;
 – воля та поневолення; 
– єдність людини з рідним краєм; 
– влив релігії на людину; 
– мораль і бездуховність; 
– жага до збагачення. 

У центрі уваги автора – гострі душевні конфлікти й суперечності, гострі психологічні проблеми. Важливі злободенні соціально-економічні питання розв’язуються ним шляхом зображення складного психологічного життя героїні, її почуттів, настроїв, роздумів.

                                        Образ Роксолани у творі Загребельного
 Загребельний у своєму романі надав багатогранний образ Анастасії Лісовської, яку всі знають як Роксолану. Автор показав її життя від дитинства, описав, в якій сім’ї виростала вона, якими були її батьки, що впливало на формування її як особистості. У результаті Роксолана постає перед читачем не просто турецькою султаною, а українкою, що досягла такого високого становища. В образі Хюррем Загребельний втілив найкращі риси не тільки українських жінок, а взагалі – українського народу. Роксолана – справжня патріотка своєї країни. Опинившись далеко від рідної землі, живучи в розкоші і достатку, вона не забула про біди свого народу, про набіги татарських орд, які винищували міста і села, вбивали людей, брали в полон, а потім продавали на невільницьких ринках. Маючи велику владу, найбільшу, що мала колись жінка в цій державі, Хюррем скористалася нею на благо рідної землі. Вона подарувала Батьківщині 40 вільних років, коли Україна могла повноцінно розвиватися і квітнути. Вона сприяла відбудові міст, церков у рідному краї, забезпечувала мир у своїй Вітчизні. Роксолана постає перед читачем надзвичайно розумною жінкою, однією з найосвіченіших на той час. Її прагнення до знань було помітне ще в дитинстві, коли вона вчилася у вікарія Скарбського. Вже тоді була помітною її вдача, яка дісталася дівчині у спадок від матусі. Саме ця вдача допомогла їй стати султаною. В образі Роксолани Павло Загребельний втілив найкращі риси українського національного характеру, риси, які дозволили дівчині-бранці стати султаною і залишитися могутньою у віках. Життя Роксолани – це боротьба за виживання та помста. Вона водночас повелителька і рабиня. Роксолана у Загребельного мудра, досвідчена, тверда, а коли треба – ласкава. Вона ніколи не вимагає, а тільки просить; не лютує, а тільки скаржиться; не втручається в султанові справи, а тільки співчуває і допомагає. Вона палка патріотка свого краю, жорстока і смілива та добра й чутлива водночас. Саме оточення та обставини зробили з неї жорстоку інтриганку й лагідну жінку. Завдяки цим рисам вона змогла підкорити не тільки серце наймогутнішого султана.

Валерій Шевчук. “Дім на горі” - роман-балада про любов.

Опрацюйте біографію В.Шевчука за вашими підручниками, запишіть невеликий конспект у зошити.


Твір «Дім на горі» Валерія Шевчука складається із двох частин, які ідейно пов’язані між собою. Перша частина – це «Повість-преамбула», в якій описується життя родини, яка живе в одному домі 52 роки, а доля кожного члена родини має в собі якісь таємничі та загадкові моменті. Назва другої частини – «Голос трави», у складі якої 13 окремих новел, що написані були, згідно сюжету, Іваном Шевчуком. 
В першу чергу, можна сказати, що «Дім на горі» – це справжній твір про любов до рідної землі, про любов до рідного дому, про кохання між чоловіком та жінкою. Головною  ідеєю роману-балади «Дім на горі» є досягнення єдності всього живого на нашій землі, також пізнання внутрішнього світу людини через дослідження її долі. Автор намагається зрозуміти та відкрити читачеві сенс нашого буття, показати без прикрас душу людини, заглибитися у вічне протистоянні між добром та злом, яке і є базисом руху самого життя.
У романі-балді «Дім на горі» можна виділити два ключові моменті:
- дім на горі, з якого головний герой йде у велике життя, та до якого повертається наприкінці;
- дорога, яка так і вабить його до себе.
Дім на горі, що описується Валерієм Шевчуком у романі, уособлює собою ідеал та своєрідний духовний захист, до якого так хоче дотягнутися жива душа людини. Той дім на горі так і залишився загадковим, не відкрив до кінця всі свої таємниці. В дому головним господинями є саме жінки, а чоловіки лише час від часу з’являються в ньому.
Жінки, таким чином, уособлюють в собі продовження роду та збереження традицій, а чоловіки – це такі собі блудні сини. Згідно сюжету, жінки народжували дівчаток від чоловіків, які пили воду на цій горі безпосередньо із їх рук. Хлопці ж народжувалися лише від невідомих страшних чоловіків,  які брали жінок силою.  
Велике значення у творі «Дім на горі» має символіка кольорів та окремих образів тварин та рослин, нею пронизано весь роман.

Д/з: знати визначення “роман-балада”, опрацювати матеріал підручника с.279- 281, прочитати “Дім на горі”, скласти характеристику персонажів  твору.


         

Тема нашого уроку: Ідея формування особистості через психо-інтуїтивне пізнання її долі за умови, що вона творилася не лише за логікою національної доцільності, а й слідує, передусім, за почуттями.

До вашої уваги презентація за твором

Презентація. В. Шевчук "Дім на горі

Реальні та алегорично-символічні образи роману « Дім на горі»

Реальні образи
Алегорично-символічні
Значення
Володимир
дім на горі
фортеця, храм душі
Галина Іванівна
«сірий птах»
диявольська сила,звабник
Іван Шевчук-козопас
дорога
життєвий шлях, шлях до серця
Оксана, його дружина
Хлопець
чоловіче першоджерело
Олександра Опанасівна,її діти
Дівчина
жіноче першоджерело
Хлопець, син Галі




Д/з: записати в зошити проблематику роману, скласти візитну картку твору   за таблицею:

з/п
Відомості про твір
Відповідь
1
Назва твору

2
Автор

3
Рік написання

4
Історія написання

5
Життєва основа твору

6
Тема

7
Проблематика

8
Ідея

9
Жанрова своєрідність

10
Сюжетна основа

11
Композиція

12
Образи

                                                 Успіхів вам!!!

Немає коментарів:

Дописати коментар

Перекладач