Зарубіжна література 11 клас. Продовжуємо працювати над твором Ясунарі Кавабата «Тисяча журавлів».Тема нашого уроку : "Провідні ідеї (утвердження ідеї єдності людини з природою, гармонії зі світом, повернення до національних традицій і вічних цінностей).
Образна система повісті. Еволюція головного героя (Кікудзі). Символіка.
Японські уявлення про красу та їх відображення у творі. Особливості
стилю письменника.
Дайте, будь ласка, відповідь на запитання:
1. У чому полягає сутність чайної церемонії у сприйнятті японців?
2. З якою метою використав Ясунарі Кавабата чайну церемонію у композиційній побудові повісті "Тисяча журавлів"?
3. Розкрийте зміст назви твору "Тисяча журавлів".
4. Як показана природа у повісті?
5. Яку роль відіграє символіка у творі? Назвіть символи і розкрийте їх значення.
6. Схарактеризуйте образи жінок у повісті "Тисяча журавлів". Яка героїня вам найбільше сподобалася?
7. Які філософські проблеми вирішує Кікудзі?
8. Ваша ставлення до образу Кікудзі? Чим вам близький цей герой?
9. Напишіть твір-роздум на тему "Журавлі, яких людина шукає все життя" (за повістю Ясунарі Кавабата "Тисяча журавлів").
3. Розкрийте зміст назви твору "Тисяча журавлів".
4. Як показана природа у повісті?
5. Яку роль відіграє символіка у творі? Назвіть символи і розкрийте їх значення.
6. Схарактеризуйте образи жінок у повісті "Тисяча журавлів". Яка героїня вам найбільше сподобалася?
7. Які філософські проблеми вирішує Кікудзі?
8. Ваша ставлення до образу Кікудзі? Чим вам близький цей герой?
9. Напишіть твір-роздум на тему "Журавлі, яких людина шукає все життя" (за повістю Ясунарі Кавабата "Тисяча журавлів").
Композиційна
побудова повісті "Тисяча журавлів" пов'язана із традицією чайної церемонії. Саме
з цього ритуалу в храмі древнього міста Камакура (де сам Кавабата жив тривалий
час) і починається наше знайомство з головними героями: Кікудзі і Юкіко, долі
яких і становлять основу сюжету.
Чайна
церемонія - загальний фон, а точніше, художня
тканина, переплетіння "ниток" якої з'єднує минуле і теперішнє всіх
персонажів.
Для культури кожного народу характерними є традиції, у
яких відбивається складне духовне життя нації. У Японії одна з таких — чайна
церемонія тядо, що втілює мистецтво життя, сформоване віками й збережене як
перлина національної культури.
У повісті «Тисяча журавлів» тядо — це й оповідне тло
твору, і його ідея. «Зустріч за чаєм — та сама зустріч почуттів»,— пише
Кавабата Ясунарі. Прагнучи до об’ємності психологічної характеристики героїв,
митець виявляє їхню естетичну причетність до чайного обряду.
У фіналі повісті символіка речей і природи зливається
воєдино. Уранці, після ночі з Фуміко, Кікудзі в саду перед чайним павільйоном
піднімає друзки чашки, розбитої дівчиною напередодні. Із цією чашкою пов’язані
стосунки чотирьох людей: батька Кікудзі з пані Оота і самого Кікудзі з Фуміко.
«Кікудзі склав разом чотири великих уламки, і в його долоні з’явилася чашка.
Тільки на її краю не вистачало шматочка. Кікудзі узявся його відшукати, та
згодом полишив цю спробу». «Піднявши очі вгору, він побачив, що на сході поміж
деревами сяяла одна велика зірка. “Скільки я вже не бачив ранкової зорі!”—
подумав Кікудзі, дивлячись у небо, що по-троху затягували хмари. Зірка
виблискувала серед хмар і від того здавалася ще більшою, ніж була насправді...
“Немає сенсу збирати черепки, коли на небі сяє зірка таким свіжим блиском”,—
промайнуло в голові Кікудзі. І він кинув уламки на землю».
Фуміко, рішуче розбиваючи ввечері чашку, немовби обривала
всі пута минулого, у яких безнадійно заплуталися ті, хто пив чай із цієї чашки
до неї, пута, що не відпускали спогадів від тих, хто живе нині. Водночас
дівчина переживала з приводу того, що Кікудзі може порівняти її чашку з іншою,
кращою (тобто з Юкіко): «У вас є краще “сіно”,— прошепотіла вона». («Сіно» —
чашка в стилі Сіно Сосіна, відомого майстра чайної церемонії.) Однак після
незабутнього вечора Кікудзі й не думав порівнювати Фуміко з кимось іще. Вона
стала для нього незрівнянною, стала самою долею. Проте, кинувши черепки на
землю, Кікудзі, знову піднявши очі угору, ледь не скрикнув: «Зірки вже не було.
Поки він збирав друзки, ранкова зірка сховалася за хмарою». Він знову підняв
черепки. «Шкода було кидати чашку. Та й тут її могла побачити Тікако» (через
яку все минуле виглядає гріховним і брутальним). Утративши зірку (Юкіко),
Кікудзі все ж таки відчуває, що звільнився від «гидкої чорної пелени, що
застила йому світ», символом якої в повісті є потворна родима пляма на грудях
(тобто на душі) Тікако. Невже його врятувало гріхопадіння чистої Фуміко?— розмірковує
наодинці герой, згадуючи, як не опиралася Фуміко — «опиралася тільки її чистота». Кікудзі
боявся, що цього разу прокляття торкнеться його душі, а вийшло навпаки: його
душа неначе очистилася. Чиста хмарка Фуміко, що закрила зірку Юкіко й очистила
душу самого Кікудзі, безслідно розтанула. Кікудзі ніде не може знайти дівчину,
яка раптово зникла. Згадавши її слова: «Смерть йде за мною слідом», він
відчуває, як дерев’яніють його ноги від жахливої думки: «Не можу повірити, що
вона померла!» «Як же Фуміко могла померти, коли мене самого вона повернула до
життя?»— із цим та багатьма іншими запитаннями залишає свого героя Кавабата у
фіналі повісті. І вся природа, що також сумує разом із людиною, немовби відповідає
на почуття Кікудзі в скорботній тональності.
Робота над образами та
художніми прийомами повісті
Кікудзі часто згадує
рожеве фуросікі (рожеву крепдешинову хустку із зображенням літаючих журавлів)
Юкіко й на ньому — тисячокрилий журавель; він кохає дівчину, але вона йому
здається недосяжною. Від смерті Оота-сан минув рік, а юнака
все мучать питання: чи винен він у її смерті, чи є і його провина в тому, що
зникла Фуміко, що йому робити зі своїми почуттями до Юкіко. Але головне — він
звільнився від впливу й пильного ока Тікако. Тепер він має жити. Остаточно ж
допомагає йому відродитися Юкіко, яка, незважаючи ні на що, плекає їхні
почуття.
«Тільки згадки про пані Ооту та Фуміко...
забирали в нього сили. Вони спливали в його голові й починали пурхати, ніби
мерехтливий метелик. Здавалося, він бачить, наче з темних глибин підсвідомості
піднімається тінь із легкими крилами метелика. Певне, ці спогади були не
привидом пані Ооти, а привидом його власної совісті»
Фуміко, рішуче
розбиваючи ввечері чашку, немовби обривала всі пута минулого, у яких безнадійно
заплуталися ті, хто пив чай із цієї чашки до неї, пута, що не відпускали
спогадів від тих, хто живе нині.
У ліричній повісті
«Тисяча журавлів» використаний давній естетичний принцип японського мистецтва —
міябі (яскрава краса). Краса у творі показана всебічно: і як чуттєва, земна
краса, утілена в образі пані Оота, і як вишукана, вічна краса, уособлена в
образі дівчини Юкіко, і як прихована, внутрішня краса, що втілена в образі
Фуміко.
Автор передає
відчуття краси за допомогою особливого прийому — натяку (йодзю), який створює
настрій, викликає «надпочуття», змушуючи працювати думку й уяву читача.Повість «Тисяча
журавлів» має глибокий гуманістичний смисл. Назва твору промовиста: тисяча
журавлів — це символ чистоти та щастя, яких шукає кожна людина, інколи не
здогадуючись, що вони поруч.
Підсумок
Для культури кожного
народу характерними є традиції, у яких відбивається складне духовне життя
нації. У Японії одна з таких — чайна церемонія тядо, що втілює мистецтво життя,
сформоване віками й збережене як перлина національної культури.
У повісті «Тисяча
журавлів» тядо — це й оповідне тло твору, і його ідея. «Зустріч за чаєм — та
сама зустріч почуттів»,— пише Кавабата Ясунарі. Прагнучи до об’ємності
психологічної характеристики героїв, митець виявляє їхню естетичну причетність
до чайного обряду.
Пильна увага до
внутрішнього стану образів-персонажів, яка проходить через призму авторського
життєвого й творчого досвіду,— основа художнього стилю Ясунарі Кавабата.
Немає коментарів:
Дописати коментар