четвер, 2 квітня 2020 р.

Шановні мої десятикласники !!! Сьогодні на наших уроках літератури ми будемо детально аналізувати новелу  В.Винниченка "Момент" 
Ваше завдання:

1.Складіть паспорт твору за схемою 


1. Новела «Момент» датована…
2. Фахівці новелу називають…
3. Жанр твору…
4. Тема новели…
5. Ідейний зміст твору..
6. Авторська ідея..
7. Основні риси новели…
8. Ідейно-художній зміст, сюжетно - композиційні особливості…

2. Відповіді на питання запишіть у робочий зошит


1. Що таке щастя?
2. Що спонукало В. Винниченка написати саме такий твір?
3. Чому головна героїня відмовлялася назвати своє ім’я?
4. Чи стануть щасливими головні герої?
5. Чи існує любов з першого погляду?
6. Чому у героя-оповідача немає імені?
7. Чи має людина право ризикувати своїм життям?
8. Чи мають майбутнє почуття, які зародилися між героями новели?
9. Що спричинило бажання перейти кордон?
10. Чи можна так швидко закохатися, як це вийшло у головних героїв новели В. Винни ченка?
11. Що зробили такого головні герої, що втікають?
12. Чи зустрінуться коли-небудь герої?
13. Чи страшно помирати?
14. У чому полягає сенс людського життя?
15. Чому В. Винниченко назвав свій твір «Момент»?

3.На основі цих запитань спробуйте визначити проблеми новели.

4.Тепер поговоримо про символічні образи новели

 Що таке символ? чи можна вважати образ Панни символічним?
 Повторення відомостей з теорії літератури
Символ (грецьк. symbolon — умовний знак, натяк) — предметний або словесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища (хліб-сіль — символ гостинності в українців), має філософську смислову наповненість, тому не тотожний знакові. Символ тісно пов'язаний з наукою, міфом, вірою, поезією але не зводиться до них, тяжіє до певного узагальнення. Символ постає процесом активного перетворення внутрішнього на зовнішнє і — навпаки, відмінністю внутрішнього і зовнішнього. Тому символ не збігається за своїм значенням з будь-яким тропом. Коли метафора, скажімо, виконує характеризаційну функцію, не відаючи семантичних обмежень, зосереджуючись в образній оболонці, то символ існує в безкінечно означальній ролі, тяжіючи до загальної ідеї, прагнучи розширення її змісту, а не повного визначення. Тому метафора зумовлюється власне художніми чинниками, на відміну від символу, що ґрунтується на позахудожніх, передовсім філософських потребах езотеричного знання.
 Які ще символічні образи наявні у творі? Розкрийте їх символіку. Відповідь оформіть у вигляді таблиці. Усно поясніть, з якою метою автор їх використовує.

Символічний образ
Тлумачення
Верба
образ народу в українській міфології
Поле
символ життя
Ліс
символ ворожої стихії (у момент небезпеки) або свободи й кохання (у момент щастя)
Зелені мушки
символ зла
Ворон
віщун смерті
Кордон
символ межі між життям і смертю
Ластівка
співучасниця долі людини; символ відродження, добра, щастя
Оса
підступність

 Що таке художній образ?

 Дослідіть, яку роль у канві твору відіграють образи-інтер'єри та образи-пейзажі?
 Теорія літератури Художній образ — особлива форма естетичного освоєння світу, створення художніми засобами узагальненої картини дійсності або переживань, утілених у формі конкретного явища. У літературі художній образ повинен „примусити” читача повірити в художню реальність, щоб краще зрозуміти творчий задум автора, і водночас допомогти йому отримати естетичну насолоду — через нього пізнається значення, думка, ідея.
Художній образ має на меті подати об'єктивну картину змальовуваної дійсності у формі її суб'єктивно-емоційного сприйняття, тобто такою, якою її бачить і емоційно переживає автор. Художніми образами називають як окремі словесні уявлення, так звані „мікро-образи”, чи словесні образи (під якими найчастіше розуміють тропи та різноманітні синтаксичні фігури), так і більш значні смислові одиниці твору або його „макро-образи”, до яких відносять зображених у творі людей, тварин і т. д. (образи-персонажі, оповідачі, розповідачі), їхнє природне (образи-пейзажі) та речове (образи-інтер'єри) оточення.
 В особливу групу образів літературно-художнього твору виокремлюють так звані образи автора й читача. Художній образ наділений своєю логікою, він розвивається за своїми внутрішніми законами.
 Життєвий матеріал, що лежить в основі твору, веде за собою, і художник іноді приходить зовсім не до того результату, якого прагнув. (Словник літературознавчих термінів)
 5.  Дослідити композицію новели. Композиція (сюжет)
 Пролог. Розповідь ведеться від імені Шехерезади, який у в'язниці розповідає історію моменту любові.
 Експозиція. Шехерезада їде із Семеном Пустуном до місця, де є можливість перейти кордон. Зав'язка. Зустріч Шехерезади в повітці з панною. Розвиток дії. У селі облава — панна просить у Шехерезади револьвера — Шехерезада й панна терміново тікають до кордону — дорога через поле, зближення — рух лісом, відчуття близькості — панна просить Шехерезаду в разі її смерті передати послання „Мусю вбито на кордоні. Вмерла так, як вмирають ті, що люблять життя”. Більше нічого...”
 Кульмінація. Шехерезада й панна перебігають через кордон під кулями, страх.
 Розв'язка. Розлука, панна цілує юнака і просить ніколи її не шукати, бо щастя „ось воно, мить”)

Домашнє завдання!!Обов'язково  опрацювати цей матеріал!!! Дати відповіді в робочому зошиті на всі запитання!!!

Перевірка знань

Відповіді чекаю в групі в Інстаграм!

Немає коментарів:

Дописати коментар

Перекладач