вівторок, 28 квітня 2020 р.

Урок української літератури 9 клас.Тема:"Непросте життя та романтичні пригоди головних героїв. Загальнолюдські риси ініціативності, працьовитості, лицарства, благородства, вірності почуттю та обов’язку. Символи роману".

«Пантелеймон Куліш зумів так індивідуалізувати характери героїв і так їх художньо
типізувати, що кожен з них виразив своєрідну ідеологічну множинність України.
Кого тут тільки нема! Поміщики і селяни, запорожці і городові козаки, козацька старшина і
українська шляхта, кобзарі і міщани... Яких тільки політичних орієнтацій не дотримуються ці
різні соціальні верстви України! ...У цьому катаклізмі соціальних суперечностей важко знайти
тверду основу для національного замирення, взаєморозуміння та зради»,— пише
літературознавець М. Жулинський. Які знайомі до болю й актуальні нині проблеми! Учений
продовжує свій висновок так: «Найбільша загроза для початкової розбудови української
державності, яку, на думку Куліша, може забезпечити не стихія запорозької вольниці, а
національна шляхетсько-старшинська верхівка, не з боку народних низів, а з боку ненаситної
жадоби старшинування, яка роз’їдає іржею ворожнечі козацьку верхівку. Тому так наполегливо
утверджує Пантелеймон Куліш ідею моральної чистоти, неоскверненної гріхом душі,
благородного сумління. У цьому гріховному, зганьбленому марнославними пориваннями до
влади, далекому від гармонії світі людині, переконує автор «Чорної ради», слід шукати «правду— істину в своїй душі, очищати її, як учив Сковорода, від земних гріхів і пориватися доабсолютної істини, до блаженства і внутрішнього спокою»». Коли читаєш ці слова, розумієш,що П. Куліш, із творчістю якого ми продовжуємо знайомитися, зазирнув не лише в минуле свого народу, а й у майбутнє, даючи нам, нащадкам, серйозні моральні уроки.
Відтворюючи події минулого, письменник шукає в них відповіді на животрепетні питання
тогочасності, зокрема — яким має бути майбутнє України, її соціальний устрій, державний
лад.
В образах головних героїв — Сомка, Шрама, з одного боку, Брюховецького та його
прибічників — з другого, розкриваються головні аспекти конфлікту, втілюється ідея твору.
Вони відрізняються один від одного і зовнішністю, і вдачею, і своїм ставленням до державної
справи. Тому, аби мати правдиве уявлення про історичних осіб, давайте спробуємо потрапити
в історичне минуле та створимо портрети цих постатей.
У романі П. Куліша «Чорна рада» широко й детально, в живих образах і виразних яскравих
картинах змальовано доленосні для української нації часи Руїни. Складними були відносини
між простим козацтвом, але серед запорожців П. Куліш зобразив і таких представників
минувщини, яких він возвеличив і з гордістю пишався ними. Один із них курінний отаман
Кирило Тур. Козацькі честь і звичаї, козацька воля, запорозька рівність та незалежність — такі
ідеали цього славного героя.
Зображено в повісті сліпого бандуриста, Божого чоловіка, що має повні кишені грошей, а
сам ходить у латаній свитині й без чобіт, а на ті гроші викупляє з неволі козаків. Своїми
піснями та молитвами він зцілює душі людей. Таким самим носієм і хранителем кращих
людських якостей є і старий запорожець Пугач. Він береже честь і закони козацтва. Це
своєрідний суддя, до якого звертаються і за порадою, і за справедливістю. У народнопісенному
дусі зобразив П. Куліш Петра Шраменка — дужого, хороброго молодого козака, закоханого у
свою дівчину.
Відтворюючи минуле, автор прагне збагнути і оцінити сучасне.

Ваше завдання

Дослідницько-пошукова робота . Характеристика центральних образів твору.
Якима Семеновича Сомка
Івана Шрама
Івана Мартиновича Брюховця (Іванець)

Схема, за якою працюємо


1.Всебічна характеристика героя
2.Портрет і зовнішність
3.Риси характеру і вдачі
4.Політичні погляди
5.Герої для Пантелеймона Куліша
Відповіді чекаю у своїх соцмережах!!!

Немає коментарів:

Дописати коментар

Перекладач